ساخت آزمون تصویری واژگان درکی و بررسی روایی و پایایی آن برای کودکان طبیعی 71-30 ماهه فارسی زبان

پیام:
چکیده:
هدف
ارزیابی واژگان از مهم ترین اجزای شاخص های غربالگری و ارزیابی زبان است. واژگان درکی، همبستگی بالایی با هوش بهر کلامی فرد دارد و معیاری برای پیش بینی موفقیت های تحصیلی آینده کودک، به ویژه در زمینه خواندن می باشد. هدف این پژوهش ساخت آزمون تصویری واژگان درکی و بررسی روایی و پایایی آن برای کودکان طبیعی 71-30 ماهه فارسی زبان است.
روش بررسی
این پژوهش از نوع ساخت آزمون و توصیفی – تحلیلی است که به صورت مقطعی انجام شده است. در این پژوهش، 91 کودک طبیعی30 تا 71 ماهه فارسی زبان در 7 گروه سنی با فاصله زمانی 6 ماه، شرکت کردند. برای ساخت آزمون، کلمات از کتاب ها و پایان نامه های مرتبط با موضوع پژوهش، استخراج شدند، سپس برای هر کلمه یک تصویر انتخاب شد. برای بررسی روایی محتوایی تصویر منتخب برای هر کلمه، آزمون به همراه پرسشنامه در اختیار اساتید آسیب شناس گفتار و زبان قرار گرفت. در پایان، نسخه نهایی آزمون بر روی 7 گروه سنی اجرا شد. پایایی آزمون- باز آزمون و پایایی بین دو نیمه A وB با محاسبه ضریب همبستگیSpearman به دست آمدند. برای بررسی تفاوت در میانگین امتیازات آزمون بین گروه های مختلف سنی از آزمون آماری Kruskal-Wallis و برای بررسی رابطه جنسیت با نمره کل آزمون، از آزمون آماری t مستقل استفاده شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد آزمون تصویری واژگان درکی، آزمونی روا و پایا است. شاخص روایی محتوایی آزمون برابر 1، ضریب همبستگی بین دو نیمه آزمون 91/ 0 و ضریب همبستگی بین آزمون و باز آزمون 81/ 0 است. همچنین نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که بین میانگین امتیازات کودکان در گروه های سنی مختلف تفاوت معنادار (000/ 0=p) وجود دارد و تفاوت معناداری(08/ 0=p) در میانگین امتیازهای کودکان دختر و پسر مورد مطالعه وجود ندارد.
نتیجه گیری
آزمون تصویری واژگان درکی می تواند تفاوت توانایی درک واژگان را در گروه های سنی مورد مطالعه نشان دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1439845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!