بررسی وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در مرکز روان پزشکی رازی تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
ایمنی یکی از عوامل اصلی در ارائه خدمات با کیفیت در مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی و مراقبتی می باشد و فرهنگ ایمنی در سازمان از مهمترین عوامل تعیین کننده ایمنی بیمار محسوب می شود. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در مرکز روان پزشکی رازی تهران انجام شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که در سال 1393 با مشارکت 164 نفر از کارکنان بالینی مرکز روان پزشکی رازی تهران انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه «بررسی بیمارستانی فرهنگ ایمنی بیمار» (Hospital Survey On Patient Safety Culture) است. روایی و پایایی پرسشنامه با توجه به مطالعات قبلی تایید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 19 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین درصد پاسخ مثبت کل ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار 42 درصد بود. بیشترین میانگین درصد پاسخ مثبت مربوط به ابعاد ارتباطات، ارائه بازخورد در مورد خطاها 62 درصد و یادگیری سازمانی و بهبود مداوم 59 درصد بود. کمترین میانگین به بعد پاسخ غیر تنبیهی در موارد بروز خطاها 8 درصد و بعد باز بودن مجاری ارتباطی 32 درصد بدست آمد. اختلاف میانگین نمرات ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار بین واحدها معنی دار نبود. (P=0/359) 8/29 درصد پاسخ به سوال ایمنی بیمار در واحد ضعیف بود و 50 درصد شرکت کنندگان نیز هیچ حادثه ای را گزارش نکرده بودند.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش نشان داد که فرهنگ ایمنی بیمار در این مرکز ضعیف بوده و نیازمند بهبود می باشد. باز بودن مجاری ارتباطی و دادن پاسخ غیر تنبیهی به خطاها از عوامل سازنده فرهنگ ایمنی بیمار است. برای ارتقاء بهتر فرهنگ ایمنی، برنامه های آموزشی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1440307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!