بررسی تطبیقی آشنایی با مهارتهای فناوری اطلاعات: کتابداران کتابخانه های دانشگاه تهران و دانشگاه اسلو

پیام:
چکیده:
هدف
طی دهه های گذشته و درنتیجه پیشرفت های به وجود آمده در فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولات انقلابی در محیط کتابخانه ها رخ داده است که درنتیجه آن، نقش های تازه ای را برای متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی، طلب می کند. این پژوهش باهدف مقایسه میزان آشنایی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی ایران و نروژ با مهارت های فناوری اطلاعات انجام گرفته است.
روش شناسی: نوع پژوهش حاضر، پیمایشی- تطبیقی و کاربردی می باشد و برای جمع آوری اطلاعات و سنجش نظرات کتابداران از پرسشنامه ای محقق ساخته استفاده شده است.
یافته ها
فناوری اطلاعات نقش متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی را تحت تاثیر قرار داده است و فرصتهایی برای ارتقای شخصی و حرفه ای برای آنها به وجود آورده است. برخلاف کتابداران دانشگاه اسلو که آموزش رسمی را مهمترین راه جهت کسب مهارتهای فناوری اطلاعات می دانند همتایانشان در دانشگاه تهران مهترین شیوه را مطالعه شخصی و آموزش غیر رسمی دانسته اند. این امر حکایت از آن دارد که گروه های کتابداری متولی آموزش کتابدارن لازم است که در روش ها و شیوه های آموزش خود بازنگری کرده و محتوای آموزشی خود را با نیازهای کنونی جامعه و تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات منطبق نمایند. کتابدارن دانشگاه تهران مهمترین موانع پیش روی خود جهت فراگیری و آشنایی با مهارتهای فناوری اطلاعات را عدم علاقه مسولان رده بالا نسبت به فرستادن آنها جهت آموختن مهارتهای فناوری اطلاعات می دانند، که این امر نیازمند تحقیق در چرایی آن است و تحقیقی جداگانه را طلب می کند.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که کتابداران شاغل در دانشگاه اسلو با میانگین (2/92) و سطح معناداری 003/0 بیشتر از کتابدارن شاغل در دانشگاه تهران با مهارتهای فناوری اطلاعات آشنا می باشند. همچنین مردان با میانگین (90) و سطح معناداری 000/0 در زمینه آشنایی با مهارتهای فناوری اطلاعات، در هر دو دانشگاه (اسلو و تهران) نسبت به زنان پاسخگو از امیتاز بالاتری برخوردار بوده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1440895 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!