بررسی پایداری سیتوژنتیکی سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) با استفاده از تکنیک های کاریوتایپ و آزمون Comet

پیام:
چکیده:
مقدمه
سلول های بنیادی پرتوان القایی (Induced pluripotent stem cells یا iPSCs)، قابلیت خودنوزایی نامحدود و تمایز به همه انواع سلول ها را در بدن دارا هستند. این سلول ها به صورت مصنوعی از یک سلول پرتوان که به طور معمول سلول فیبروبلاست پوستی انسان (Human dermal fibroblasts یا HDFs) می باشد، مشتق می شوند. بررسی پایداری سیتوژنتیکی این سلول ها به منظور مطالعات کاربردی و استفاده از سلول های iPS در اهداف درمانی ضروری به نظر می رسد.
روش
در مطالعه تجربی حاضر سلول های HDF از نمونه های پوست ختنه (Foreskin) جدا گردید و کشت داده شد. پایداری سیتوژنتیکی این سلول ها در پاساژهای اولیه (پاساژ 3-1) با استفاده از آزمون کاریوتایپ و تکنیک Comet مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از تیمار آب اکسیژنه (H2O2) بر روی سلول های HDF به عنوان کنترل مثبت آزمون Comet قلیایی استفاده شد. سلول های iPS با پاساژ پایین (پاساژ 7-4) حاصل از برنامه ریزی مجدد سلول های HDF بر روی لایه تغذیه کننده شامل سلول های فیبروبلاستی جنینی (Mouse embryonic fibroblast یا MEF) کشت داده شد و پایداری سیتوژنتیکی این سلول ها با استفاده از آزمون کاریوتایپ و روش Comet قلیایی بررسی گردید.
یافته ها
یافته ها نشان داد که سلول های iPS در پاساژهای پایین (پاساژ 7-4) دارای کاریوتایپ طبیعی (XY، 46) بودند و آسیب DNA (Deoxyribonucleic acid) و Comet در این سلول ها مشاهده نشد. همچنین سلول های HDF در پاساژهای پایین (پاساژ 3-1) کاریوتایپ طبیعی (XY، 46) نشان دادند، اما ناهنجاری و آسیب DNA در آزمون Comet در مورد گروه شاهد مثبت (سلول های HDF با تیمار آب اکسیژنه) مشاهده شد. مقایسه پارامتر های آزمون Comet قلیایی برای سلول های iPS و HDF در پاساژهای پایین با گروه شاهد مثبت معنی دار بود (05/0 > P).
نتیجه گیری
از آن جایی که آزمون Comet تست حساسی برای یافتن شکست های DNA می باشد، بهتر است که قبل از انجام آزمایش های کاربردی بر روی سلول های iPS، پایداری سیتوژنتیکی این سلول ها بررسی شود. بدین منظور برای ارزیابی دقیق از آسیب DNA و پایداری سیتوژنتیک سلول های iPS، هر دو روش کاریوتایپ و Comet می تواند مکمل یکدیگر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
370
لینک کوتاه:
magiran.com/p1441303 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!