اثر حفاظتی تجویز خوراکی کریاتین در برابر توکسیسیتی 6- هیدروکسی دوپامین در مدل تجربی بیماری پارکینسون

پیام:
چکیده:
مقدمه

با توجه به خاصیت حفاظت عصبی کریاتین در برخی بیماری های عصبی مانند ایسکمی مغزی، هدف مطالعه حاضر بررسی اثر سودمند این ماده در مدل تجربی بیماری پارکینسون بود. علاوه بر این، نقش استرس اکسیداتیو در این رابطه مورد بررسی قرار گرفت.

روش

در این مطالعه تحقیقاتی از نوع تجربی، 40 سر موش صحرایی نر به پنج گروه شم، شم تحت تیمار با دوز بالای کریاتین، ضایعه دیده و دو گروه ضایعه دیده تحت درمان با دوز پایین یا بالای کریاتین تقسیم شدند. مدل اولیه بیماری پارکینسون توسط تزریق 5/12 میکروگرم 6- هیدروکسی دوپامین حل شده در محلول سالین آسکوربات به داخل نئواستریاتوم طرف چپ ایجاد گردید. گروه های شم و ضایعه دیده تحت درمان از روز قبل از انجام عمل جراحی استریوتاکسیک، روزانه 100 یا 200 میلی گرم دارو را در دو نوبت با فاصله زمانی 24 ساعت به روش خوراکی دریافت کردند. در پایان کار، رفتار چرخشی به دنبال تزریق آپومورفین و تعداد نورون های دوپامینرژیک بخش متراکم جسم سیاه (Substantia nigra pars compacta یا SNC) مورد شمارش قرار گرفت. همچنین میزان مالون دی آلدئید (Malondialdehyde یا MDA) در هموژنه مغز میانی به عنوان مارکر استرس اکسیداتیو سنجش شد.

یافته ها

در هفته دوم بعد از جراحی در گروه ضایعه دیده، آپومورفین موجب بروز رفتار چرخشی به سمت مقابل ناحیه آسیب دیده شد (001/0 > P) و تعداد نورون های بخش متراکم جسم سیاه سمت چپ کاهش معنی داری در مقایسه با گروه شم نشان داد (010/0 > P). تجویز کریاتین به گروه های ضایعه دیده موجب کاهش وابسته به دوز تعداد چرخش های القا شده به وسیله آپومورفین شد (050/0 > P و 010/0 > P) و از کاهش نورون های بخش متراکم جسم سیاه در دوز 200 میلی گرم بر کیلوگرم در گروه ضایعه دیده جلوگیری نمود (050/0 > P). همچنین تجویز کریاتین موجب کاهش معنی دار سطح MDA در گروه های ضایعه دیده و تحت تیمار با کریاتین گردید (050/0 > P).

نتیجه گیری

تجویز خوراکی کریاتین به صورت پیش درمان دارای اثر حفاظتی در برابر توکسیسیتی 6- هیدروکسی دوپامین در مدل تجربی بیماری پارکینسون است که با کاهش رفتار چرخشی و جلوگیری از کاهش نورونی خود را نشان می دهد و بخشی از اثر سودمند آن از طریق کاهش دادن استرس اکسیداتیو انجام می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
341
لینک کوتاه:
magiran.com/p1441305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!