توانایی تکاملی تخمکهای نابالغ بازیابی شده از فولیکول های آنترال در بیماری های زنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بلوغ آزمایشگاهی تخمک های نابالغ جمع آوری شده از تخمدان چشم اندازی امیدبخش برای حفظ باروری زنان است. بعلاوه کیفیت تخمک ها پس از بلوغ آزمایشگاهی یکی از فاکتورهای تعیین کننده توانایی تکاملی آنهاست. با استفاده ازسیستم غیرتهاجمی پلیسکوپ می توان دوک میوزی و لایه شفاف تخمک های زنده را ارزیابی نمود.

هدف

مقصود اصلی از مطالعه حاضر ارزیابی توانایی تکاملی تخمکهای نابالغ جمع آوری شده از تخمدان پس از بلوغ بعنوان یک روش حفظ باروری در زنان با بیماری های زنان است.

مواد و روش ها

کورتکس تخمدان از 26 زن با بیمارهای خوش خیم و بدخیم با محدوده سنی 21-45 سال به طور مستقیم از بیمارستان مربوطه دریافت شد، سپس بر روی یخ به مرکز ناباروری یزد منتقل شد. در مجموع 61 تخمک نابالغ جمع آوری شد که 18 عدد از آنها دژنره بوده و حذف گردید. 43 تخمک سالم باقیمانده برای 48 ساعت در محیط کشت IVM قرار داده شد. ریت بلوغ و نیز میزان خاصیت انکساری لایه شفاف و دوک میوزی با پلیسکوپ ارزیابی شد.

نتایج

از 43 تخمک تحت بلوغ آزمایشگاهی قرار گرفته 30/2% به مرحله متافاز میوز II رسیده و بافت تخمدان 9 بیمار فاقد هر گونه تخمکی بود. طی ارزیابی باسیستم پلیسکوپ فقط در یک تخمک بالغ دوک میوزی مشاهده گردید اما لایه شفاف باخاصیت انکساری بالا در اکثر تخمک ها بعد از بلوغ آزمایشگاهی مشاهده گردید (61/5%).

نتیجه گیری

تخمک های بالغ شده در شرایط آزمایشگاهی از تخمدان بدون تحریک در بیماری های زنان توانایی تکاملی خوب نشان داد. لذا مطالعات آینده باید روی برنامه پیشرفته بلوغ آزمایشگاهی مثل کشت همزمان جهت حفظ باروری انجام شود.

زبان:
انگلیسی
در صفحه:
507
لینک کوتاه:
magiran.com/p1441509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!