بررسی میزان مواجهه عمومی کاربران با امواج مایکروویو ناشی از انواع تلفن همراه متداول

پیام:
چکیده:
مقدمه
باتوجه به افزایش نگرانی های عمومی در خصوص عوارض جسمی و روانی امواج بر سلامت کاربران تلفن های همراه، هدف از این پژوهش بررسی میزان امواج مایکروویو ساطع شده از انواع تلفن های همراه متداول در سطح کشور در وضعیت های کاربری مختلف می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی تحلیلی میزان امواج مایکرویو ساطع شده از انواع مدل های در دسترس تلفن همراه در وضعیت های کاربری دریافت تماس، برقراری ارتباط، مکالمه، دریافت پیام کوتاه و بلوتوث با استفاده از دستگاه سنجش امواج مایکروویو مدل HI 2200 شرکت Holaday مطابق با روش استاندارد C 95.3 اندازه گیری شد. میزان کارایی حفاظت دهی امواج پوشش های محافظ تلفن همراه متداول نیز در وضعیت برقراری تماس مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
شدت امواج مایکروویو حاصل از تلفن های همراه در زمان برقراری تماس μW/cm26/31 ±4/51 و در حین مکالمه μW/cm29/30 ±7/42 و در حالت دریافت پیام μW/cm21/7 ±6/8 و در حالت بلوتوث μW/cm22/0±3/1 بود. که در تمامی حالت ها پایین تر از حد مجاز قرار داشت. بین میزان امواج تلفن های همراه در حین مکالمه با شرکت های سازنده تلفن اختلاف معنی داری وجود نداشت)05/0(Pvalue>. بین نرخ جذب ویژه و میزان امواج مایکروویو تلفن ها ارتباط معنی داری وجود داشت(01/0>Pvalue)
نتیجه گیری
هر چند شدت امواج مایکروویو تلفن های همراه متداول پایین تر از حدود مجاز توصیه شده قرار داشت، با این حال با توجه به عدم دستیابی به شواهد قطعی در خصوص اثرات امواج بر انسان، لزوم اطلاع رسانی عمومی در خصوص مخاطرات امواج، کاهش مدت زمان مکالمه های روزانه تا حد ممکن و منطقی و استفاده از پوشش های محافظ استاندارد توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1445419 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!