بررسی میزان آگاهی دانشجویان بالینی از حقوق بیمار در دانشگاه علوم پزشکی جهرم

پیام:
چکیده:
مقدمه
حقوق بیمار رعایت نیازهای جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی مشروع و معقول است که به صورت استانداردها و قوانین و مقررات درمانی تبلور یافته و تیم درمان مسوول و موظف به اجرا و رعایت آن می باشد.
روش
این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود. نمونه گیری به صورت سرشماری در 300 نفر از دانشجویان بالینی دانشگاه علوم پزشکی جهرم طی بهار سال 1392 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه دو بخشی با مشخصات دموگرافیک و 29 سوال در حیطه حقوق بیمار بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آماره های توصیفی (شامل: درصد، میانگین و انحراف معیار) و آزمون های تحلیلی (شامل: آزمون تی، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی اسپیرمن) استفاده شد.
یافته ها
از مجموع تعداد کل نمونه های مورد مطالعه (300 نفر)، 195 نفر (65 درصد) زن بودند. میانگین نمره آگاهی دانشجویان 82/3± 48/14 بود. همچنین بیشترین میانگین نمره حیطه، در حیطه رضایت آگاهانه و کمترین، در حیطه آزادی فردی بوده است. اختلاف آماری نمره دانشجویان از حیث جنسیت، رشته تحصیلی و مدرک معنی داری بود (p value<0.05).
نتیجه گیری
میزان آگاهی کل و حیطه های مختلف دانشجویان بالینی از حقوق بیمار، در سطح متوسط قرار داشت. میزان آگاهی دانشجویان بالینی پزشکی، نسبت به سایر دانشجویان بیشتر بود. نهادینه کردن اصول اخلاقی در بین دانشجویان و آگاه نمودن آنها برای زندگی حرفه ای، بخش مهمی از مسولیت دانشگاه ها است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1445520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!