بداهه پردازی در موسیقی دستگاهی ایران و ارتباط آن با شخصیت اجتماعی بداهه پرداز

نویسنده:
پیام:
چکیده:
تحقیق حاضر به مطالعه نسبت کنش های اجتماعی و رفتار نوازنده یا خواننده موسیقی با کیفیت و چگونگی بداهه پردازی او در حوزه موسیقی می پردازد. بدین منظور با بهره گیری از روش تحلیلی و مطالعه میدانی، دیدگاه دو گروه از پرسش شوندگان را در قالب دو جامعه آماری مجزا بررسی کرده است. نمونه آماری اول، شامل مدرسین و استادان مطرح موسیقی در دهه های 60 و 90 شمسی است که با بهره گیری از نتایج پرسشنامه یک به رفتارشناسی نوازنده از منظر خود شخص پرداخته است. نمونه آماری دوم، شامل دانشجویان دانشکده موسیقی و هنرجویان کلاسهای آزاد موسیقی بوده که به وسیله پرسشنامه دو کنشهای اجتماعی و رفتار نوازندگان موسیقی را از منظر شاگردان و دانشجویان آن مطالعه کرده است.
پژوهش حاضر به دنبال تایید این فرضیه است که بداهه پردازی، هنری ذاتی است و وابستگی شایان توجهی به ویژگی های شخصیتی نوازنده و خواننده موسیقی دارد. تجزیه و تحلیل و مقایسه پاسخ های دو نمونه آماری موردبحث مشخص نمود که کنشهای اجتماعی، رفتار بداهه پرداز موسیقی، ادبیات گفتاری و همسان سازی اجتماعی بداههپرداز، ارتباط معناداری با کیفیت و نحوه پردازش بداهه نوازنده و خواننده موسیقی دارد. همچنین تحلیل یافته های نمونه آماری مشخص نمود، تفاوت معناداری بین ویژگی های شخصیتی بداهه پردازان با گروهنوازان موسیقی وجود داشته و در آموزش موسیقی علاوه بر آموزش فنون عمومی نوازندگی هنرجویان موسیقی باتوجهبه ویژگی های شخصیتی و توانمندی ذاتیشان می بایست به دو گروه، تکنوازان و گروه نوازان تفکیک شده و هر گروه روند آموزش ویژهای را طی نماید. هدف اصلی هم، شناساندن رابطه رفتار اجتماعی بداهه پرداز با توانایی خلق درزمان واقعی موسیقی و به کارگیری آن در روند آموزش علمی هنرجویان و دانشجویان موسیقی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1445732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!