مقایسه هویت مولکولی مایکو پلاسماهومینیس ادرار بیماران مبتلا به عفونتهای با سایر جدایه های مشابه موجود در بانک ژن

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مایکوپلاسماها از عوامل مهم عفونتهای ادراری هستند. پژوهشهای زیادی بر پایه روش های کشت و بیوشیمیائی جهت جداسازی این باکتری از دستگاه ادراری تناسلی انجام شده اما مطالعه مولکولی و فیلوژنتیک آنها اساس بررسی های اپیدمیولوژیک خواهد بود. هدف از این تحقیق جداسازی و تعیین هویت مولکولی مایکوپلاسماهومینیس جداشده از ادرار بیماران مبتلا به عفونتهای ادراری شهر کرمان و مقایسه توالی آنها با سایر جدایه های موجود در بانک ژن می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی 5 میلی لیتر ادرار میانی 50 بیمار مبتلا به عفونت ادراری پس از تایید پزشک متخصص توسط آزمایشات پاراکلینیکی با استفاده از پرایمرهای اختصاصی قطعه ای از ژن 16S rRNA مایکوپلاسما هومینیس به روش PCR تکثیر و پس از خالص سازی محصول PCR، جدایه های باکتری تعیین توالی شدند و سپس با استفاده از نرم افزار Bio Edit هم ردیف کردن توالی ها و مقایسه جدایه ها با یکدیگر و با سایر جدایه های موجود در بانک ژن انجام شد.
یافته ها
3 جدایه مایکوپلاسما هومینیس جدا گردید. همردیف کردن توالی ها و مقایسه آنها با توالی های موجود در بانک ژن تفاوت معنی داری نداشت. مطالعات فیلوژنتیک انجام گرفته در این پژوهش و درخت فیلوژنتیک ترسیم شده نشان می دهد که یکی از جدایه های این پژوهش (جدایهH6) با سایر جدایه های ثبت شده در بانک ژن قرابت بالایی دارد و در یک دودمان قرار می گیرد. در حالیکه دو جدایه دیگر (11H و 15H) در یک دودمان جداگانه و کاملا مجزا از جدایه دیگر و سایر جدایه های ثبت شده در بانک ژن قرار گرفته و با تمام آنها قرابت ندارد.
نتیجه گیری
مایکوپلاسماها از مهمترین عوامل عفونت ادراری هستند. در این مطالعه پس از انجام PCR و جداسازی باکتری، با مقایسه توالی ها در بانک ژن تایید گردید که هر سه جدایه بر اساس توالی ژن 16S rRNA، مایکوپلاسما هومینیس هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1449068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!