مطالعه لایه سطحی و پارا اسپورال بادی (MH14) Bacillus thuringiensis Israelensis و پیش بینی پایدارسازی (Cry4Ba) با ایجاد جهش نقطه ای بر اساس یافته های بیوانفورماتیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
باسیلوس تورنجینسیس مهم ترین عامل زیستی است که با تولید پارا اسپورال بادی، نقش مهمی در مقابله با آفات کشاورزی دارد. همچنین، لایه سطحی تولید می کند که ساختاری کریستالی از جنس پروتئین یا گلیکوپروتئین است و کاربرد وسیعی در نانوبیوتکنولوژی دارد. بنابراین، مطالعه آن دارای اهمیت است.
مواد و روش ها
در این مطالعه، پارا اسپورال بادی خالص سازی شده، مخلوط کریستال/ اسپور با کوماسی بلو G250 رنگ آمیزی و با میکروسکوپ نوری مشاهده شدند. با ایجاد جهش نقطه ای، افزایش پایداری در پروتئین CRY4Ba پیش بینی شد و جایگاه حفره ها در این پروتئین توسط نرم افزار molegro پیش بینی شد. در نهایت، لایه سطحی استخراج و شکل و وزن مولکولی آن بررسی شد. به منظور مقایسه لایه سطحی و پاراسپورال بادی، برخی ویژگی های پروتئین آن ها توسط پایگاه Protparam تعیین شد.
نتایج
یافته ها گویای وجود کریستال های پروتئینی چند وجهی بود که پس از آزاد شدن از اسپور مجتمع می شوند و کریستال های درشت تر تشکیل می دهند. همچنین، در این پژوهش پیش بینی می شود که با جایگزینی اسید آمینه آسپارتیک اسید موقعیت 451 با ایزولوسین، پروتئین مقاوم تر کشنده حشرات CRY4Ba ایجاد می شود. این پروتئین سه زیر واحدی حاوی 59 حفره است و همانند لایه سطحی از همین سویه، درصد حضور اسیدهای آمینه متیونین، هیستیدین، سیستئین و تریپتوفان درآن بسیار پایین است.
بحث و نتیجه گیری
باسیلوس تورنجینسیس در فاز اسپورزایی، کریستال های کشنده حشرات تولید می کند که این کریستال ها پس از رها شدن از اسپور مجتمع می شوند و کریستال های درشت تر را تشکیل می دهند. پیش بینی می شود که جایگزینی آسپارتیک اسید موقعیت 451 با ایزولوسین، موجب افزایش پایداری پروتئین CRY4Ba می شود. این باکتری در فاز رویشی پروتئین سطحی KD100 تولید می کند که از لحاظ ریخت شناسی و درصد برخی اسید های آمینه به پارا اسپورال بادی شباهت بسیاری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 166
لینک کوتاه:
magiran.com/p1449143 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!