مقایسه تاثیر دو شیوه تمرین قدرتی با فواصل استراحت متفاوت بر قدرت و توان عضلانی و سطح لاکتات خون

پیام:
چکیده:
مقدمه
پژوهشگران، مربیان و ورزشکاران دائما در جستجوی موثرترین و کاراترین روش ها به منظور افزایش اجرای ورزشی هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر دو شیوه تمرین قدرتی با فواصل استراحتی متفاوت بر قدرت و توان عضلانی و سطح لاکتات خون بود.
روش بررسی
در این پژوهش 16 آزمودنی دختر به صورت داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تمرین مقاومتی با فاصله استراحت ثابت (8 آزمودنی، سن: 74/3 ± 23 سال؛ قد: 15/2 ± 20/164سانتی متر و وزن: 57/4 ± 80/64 کیلوگرم) و تمرین مقاومتی با فاصله استراحت فزاینده (8 آزمودنی، سن: 92/2± 22 سال؛ قد: 47/6 ± 32/166 سانتی متر و وزن: 57/3 ±60/67 کیلوگرم) تقسیم شدند. آزمودنی ها 3 روز در هفته و به مدت 6 هفته تمرین مقاومتی را انجام دادند. برای اندازه گیری قدرت و توان عضلانی به ترتیب از آزمون های یک تکرار بیشینه پرس سینه و پرتاب توپ پزشکی (5 کیلوگرم) و برای اندازه گیری میزان لاکتات خون از روش الایزا استفاده شد. برای مقایسه میانگین ها از آزمون های تی زوجی و تی مستقل و نیز آنالیز کوواریانس استفاده شد. کلیه تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS و در سطح معناداری 05/0=α انجام گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد قدرت و توان عضلانی و غلظت لاکتات خون در هر دو گروه به طور معناداری (05/0p<) افزایش یافت. با این حال، بین دو شیوه استراحتی تنها برای توان عضلانی تفاوت مشاهده شد (049/0p=).
بحث و نتیجه گیری
در مجموع، دو شیوه تمرین مقاومتی با دوره استراحت متفاوت اختلاف معنی داری را برای قدرت و لاکتات خون به دنبال نداشت. این عدم تفاوت در دو شیوه استراحتی را شاید بتوان به یکسان بودن میانگین دوره استراحتی و کوتاه بودن دوره تمرین نسبت داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1449982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!