تاثیر مصرف اسیدهای آمینه شاخه دار و کربوهیدرات بر برخی شاخص های آسیب عضلانی مردان فعال به دنبال یک جلسه فعالیت هوازی وامانده ساز

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
انواع مختلف تمرین به نوعی منجر به آسیب عضلانی در سطوح مختلف می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مصرف اسیدهای آمینه شاخه دار و کربوهیدرات بر پاسخ برخی شاخص های آسیب عضلانی مردان فعال به دنبال یک جلسه فعالیت هوازی وامانده ساز می باشد.
مواد و روش ها
در این طرح نیمه تجربی، 30 مرد فعال بصورت داوطلبانه انتخاب و سپس به شکل تصادفی به سه گروه شاهد، اسید آمینه شاخه دار و کربوهیدرات تقسیم شدند. آزمون هوازی وامانده ساز، شاتل ران بود. یک ساعت قبل از اجرای آزمون اصلی، آزمودنی های گروه اسید آمینه شاخه دار و کربوهیدرات هرکدام 210 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن از مکمل مربوطه و گروه شاهد نیز به همان میزان پلاسبو دریافت کردند. عمل خون گیری، در قبل، بلافاصله، 24 و 48 ساعت پس از اجرای آزمون جهت تحلیل شاخص های آسیب عضلانی انجام شد. برای آنالیز داده ها نیز از تحلیل واریانس دوطرفه با اندازه گیری های مکرر و بونفرونی تعقیبی استفاده شد. سطح معناداری در سطح آلفای 5 درصد و از نرم افزار آماری SPSS نسخه ی 16 استفاده گردید.
یافته ها
نتایج تحلیل آماری نشان داد که مقادیر شاخص های CK، LDH، AST، ALT بلافاصله 24 و 48 ساعت پس از آزمون در تمامی گروه ها نسبت به مقادیر پیش آزمون افزایش داشت. همچنین در مقایسه بین گروهی، شاخص های AST وALT در گروه اسید آمینه شاخه دار، در 24 و 48 ساعت پس از تمرین بشکل معنی داری پایین تر از گروه کربوهیدرات و گروه شاهد بود.
نتیجه گیری
بر طبق نتایج حاصل از پژوهش حاضر احتمال می رود مصرف اسیدهای آمینه شاخه دار قبل از فعالیت هوازی وامانده ساز بر آسیب عضلانی مردان فعال تاثیر مثبت داشته و از آسیب بیشتر ممانعت می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1450963 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!