بررسی اثر رادیوفرکوئنسی لوزه ها در درمان بوی بد دهان ناشی از التهاب مزمن لوزه همراه با کازئوم

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
التهاب مزمن لوزه (تونسیلیت مزمن) همراه با کازئوم در بسیاری از مبتلایان منجر به بوی بد دهان می شود که باعث اختلال در روابط شغلی و اجتماعی آنها میگردد. اکثر این بیماران در صورت عدم پاسخ به درمان طبی کاندید جراحی برداشتن لوزه (تونسیلکتومی) می شوند، با توجه به عوارض تونسیلکتومی مخصوصا در بزرگسالان اخیرا استفاده از روش های غیر تهاجمی تر مثل رادیو فرکوئنسی لوزه ها با دمای کنترل شده برای درمان این بیماران پیشنهاد شده است. در این مطالعه اثر رادیوفرکوئنسی لوزه ها در درمان بوی بد دهان ناشی از تونسیلیت مزمن همراه با کازئوم بررسی شده است.
روش کار
در این کار آزمایی بالینی 28 بیمار با بوی بد دهان ناشی از تونسیلیت مزمن همراه با کازئوم تحت رادیوفرکوئنسی با دمای کنترل شده با انرژی 10 وات تحت بی حسی موضعی قرار گرفتند. میزان پاسخ به درمان و درد بر اساس شاخصVAS تعیین و میزان خونریزی آنها ثبت شد. اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار Spss16 و با استفاده از آزمون آماری tمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
اختلاف میزان بوی بد دهان در بیماران قبل از مداخله و در زمانهای مختلف بعد از مداخله از نظر آماری معنادار بود (P<0.001). میانگین درد بیماران در زمان مداخله وروزهای اول،سوم وهفتم پس از مداخله در حد خفیف تا متوسط بود. 79% بیماران خونریزی نداشتند و 21% خونریزی بسیار خفیف داشتند که بدون هیچ اقدامی کنترل شد. بیماران به طور متوسط 14/3 روز پس از مداخله قادر به تحمل رژیم معمولی بودند و96/1 روز نیاز به استراحت داشتند.
نتیجه نهایی: رادیو فرکوئنسی با دمای کنترل شده یک روش کم عارضه و موثر در درمان بوی بد دهان بیماران مبتلا به تونسیلیت مزمن همراه با کازئوم می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p1452040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!