بررسی میزان آلودگی به سارکوسیست در گاو و گوسفند ذبح شده در کشتارگاه صنعتی همدان در سال 1393 و مقایسه دو روش ماکروسکوپیک و هضمی برای تشخیص تک یاخته

چکیده:
مقدمه و هدف
سارکوسیستیس دارای 130 گونه هتروگزنوز، با چرخه و بیماریزائی متفاوت است. گونه های بیماریزای سارکوسیستیس برای انسان سارکوسیستیس هومینیس و سارکوسیستیس سویی هومینیس است که در آنها انسان بعنوان میزبان قطعی و گاو و خوک بعنوان میزبان واسط عمل می کنند. عفونت از نظر بهداشتی و اقتصادی ضررهای زیادی به انسان و حیوان وارد می کند. هدف مطالعه حاضر تعیین میزان آلودگی به سارکوسیست در گوشت گاو و گوسفند با روش های ماکروسکوپی و هضمی در دامهای کشتاری همدان در سال 1393 بود.
روش کار
در این مطالعه توصیفی مقطعی لاشه 324 راس گاو و 334 راس گوسفند که در کشتارگاه صنعتی همدان ذبح شده بودند با روش های ماکروسکوپی و هضمی مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله اول مری، ران، دیافراگم، عضله بین دنده ای، زبان و قلب دام های ذبح شده بطور ماکروسکوپی(چشمی) از نظر وجود کیست سارکوسیستیس بازرسی و در مرحله دوم همین اندام ها با روش هضمی و رنگ آمیزی و به کمک میکروسکوپ بررسی شد.
نتایج
از تعداد 324 راس گاو مورد بررسی، در بازرسی ماکروسکوپی، هیچ اندامی حاوی کیست ماکروسکوپی نبود، ولی در بررسی میکروسکوپی (هضمی) صددرصد اندام ها آلوده به برادی زوئیت بودند. از تعداد 334 راس گوسفند مورد بررسی، در بازرسی ماکروسکوپی، وجود کیست در دیافراگم 49/29 درصد و در مری 34/48 درصد ولی در بررسی میکروسکوپی صددرصد اندام ها آلوده بودند.
نتیجه نهایی: نتایج نشان می دهد روش هضمی حساس ترین روش برای تشخیص سارکوسیستیس در گوشت دام است. در این منطقه صددرصد دامها با این روش آلوده تشخیص داده شدند. با توجه به شیوع بالای آلودگی سارکوسیستیس و میکروسکوپی بودن اکثریت کیست ها، باید بدون توجه به نتیجه بازرسی ظاهری، نسبت به پخت کامل گوشت اقدام نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
210 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p1452049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!