اثر آنتی اکسیدانی پروتئین هیدرولیز شده آب پنیر بر پیشرفت اکسایش روغن سویا

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
پراکسیداسیون چربی به عنوان اصلی ترین مسیر تغییرات کیفیت که عطر، طعم، بافت و ظاهر غذاها را تحت تاثیر قرار می دهد، شناخته شده است. علاوه بر این مشخص گردیده که استرس اکسیداتیو نقش مهمی در تعدادی از بیماری های خاص دارد. عامل این بیماری ها پراکسید های چربی و ترکیبات مولکولی با وزن کم تولید شده در مرحله ی نهایی واکنش اکسیداسیون است. از این رو به منظور پیشگیری از فساد غذا ها و محافظت در مقابل بسیاری از بیماری ها ضروری است که از پراکسیداسیون چربی ها و تشکیل رادیکال های آزاد در سلول های زنده و محصولات غذایی جلوگیری شود. آنتی اکسیدان های طبیعی، به دلیل وجود نگرانی-هایی در ارتباط با ایمنی و جنبه های وابسته به سلامتی آنتی اکسیدان های مصنوعی مورد توجه محققین می-باشند. پروتئین های هیدرولیز شده یک منبع آنتی اکسیدانی طبیعی است. نیاز به آنتی اکسیدان های طبیعی در صنایع غذایی و دارویی منجر به تحقیقات گسترده علمی در دهه های اخیر شده است
مواد وروش ها
فعالیت آنتی اکسیدانی پروتئین هیدرولیز شده آب پنیر برپایداری روغن سویا با اندازه گیری اعداد پراکسید و تیوباربیتوریک اسید تحت شرایط تسریع شده ارزیابی و با آنتی اکسیدان سنتزی مقایسه شد. برای این منظور پروتئین هیدرولیز شده و آنتی اکسیدان سنتزی در چهار سطح غلظت (100، 300، 500، 700 پی پی ام) به روغن سویا افزوده شدند.
یافته ها
پروتئین هیدرولیز شده و آنتی اکسیدان BHT اکسیداسیون روغن را در دمای 70 درجه سانتی گراد به تاخیر انداختند. مقادیر اعداد پراکسید و تیوباربیتوریک نمونه شاهد در روز پانزدهم به ترتیب به 08/85 میلی اکی والان پراکسید و 22/0 میلی گرم مالون آلدهید در هر کیلوگرم روغن رسید. در حالی که برای نمونه روغن حاوی 700 پی پی ام آنتی اکسیدان BHT و نمونه روغن حاوی 700 پی پی ام پروتئین هیدرولیز شده به-ترتیب 05/45 و 082/0، 75/49 و 094/0 به دست آمد.
نتیجه گیری
پپتید های آنتی اکسیدانی حاصل می توانند به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی در فرمولاسیون غذایی به کار گرفته شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1452532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!