بررسی آلودگی میکروبی سالادهای الویه سنتی و صنعتی شهرستان شهرکرد به باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا تایفی موریوم

پیام:
چکیده:
غذاهای آماده مصرف، به دلیل تنوع زیاد، در دسترس بودن، عدم نیاز به زمان پخت و قیمت های نسبتا ارزان باعث افزایش تقاضا در بین مردم شده اند. با توجه به افزایش تقاضا برای مصرف این نوع غذاها و با توجه به این واقعیت که این غذاها فرآوری زیادی ندارند، خطرات میکروبیولوژیکی مصرف کنندگان از این محصولات افزایش یافته است. در این تحقیق تعداد 50 نمونه سالاد الویه (30 نمونه صنعتی و 20 نمونه سنتی) از ساندویچ فروشی های شهرکرد تهیه گردید و با استفاده از آزمون های میکروبیولوژی و مولکولی از نظر حضور سالمونلا تایفی موریوم و استافیلوکوکوس اورئوس مورد بررسی قرار گرفتند. آلودگی به استافیلوکوکوس اورئوس 46% و 8/34% و آلودگی به سالمونلا 18% بدست آمد. آلودگی به استافیلوکوکوس آرئوس در سالادهای الویه صنعتی و سنتی به ترتیب 2/65% و آلودگی به سالمونلادر سالادهای الویه صنعتی و سنتی به ترتیب 6/55 و 4/44 درصد بود. مراحل تهیه و تولید سالاد الویه در ایران به صورت دستی است و احتمال آلودگی از طریق دستگاه ها و نیروهای انسانی زیاد است. هم چنین اجزاء تشکیل دهنده سالاد ممکن است قبل از مخلوط شدن به مدت طولانی تحت شرایط نامناسب دمایی قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1453467 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!