بررسی مشکلات حرفه ای و آموزشی ماماهای شاغل در بخش دولتی و خصوصی

پیام:
چکیده:
پیش
زمینه
با توجه به اهمیتی که حرفه مامایی در سلامت جامعه دارد، مطالعه حاضر با هدف شناسایی بخشی از مشکلات حرفه ای ماماهای شاغل در مراکز دولتی و خصوصی صورت گرفته است.
روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که به صورت نظرسنجی در سال 1393 انجام شد، پرسش نامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک شرکت کنندگان و سوالاتی در زمینه مشکلات آموزشی، کمبود امکانات یا پرسنل، مسائل فرهنگی، برخورد با مراجعین و مشکلات مربوط به مدیریت و سیاست گذاری مدیران مرکز درمانی، به صورت اتفاقی در اختیار تعدادی از ماماهای شاغل در مراکز دولتی و خصوصی شهر مشهد قرار گرفت.
یافته ها
از میان 90 پرسش نامه ارسال شده، 52 نفر (درصد پاسخگویی: 7/57%) به سوالات مطرح شده در نظرسنجی پاسخ گفتند. میانگین سنی ماماهای شرکت کننده در نظرسنجی 3/5 ± 6/34 سال و میانگین سابقه کاری آنان 4/4 ± 4/8 سال بود. در زمینه مشکلات آموزشی و علمی، «کمبود بازآموزی ها و کارگاه های علمی مدون» (2/44%) و «کمبود دوره های آموزش مهارت عملی» (2/44%) بیشترین مشکل عنوان شده از سوی شرکت کنندگان بود. عدم وجود پرسنل کافی در مرکز (8/78%) رایجترین مشکل ماماها در محیط کار در زمینه پرسنل و امکانات بود. در زمینه مسائل فرهنگی و برخورد مراجعین، اکثریت ماماهای شرکت کننده (8/55%)، از «انتظارات بیش از حد و غیرمعقول از کادر درمانی» شکایت داشتند. رایج ترین مشکلات مطرح شده در خصوص مشکلات مربوط به مدیریت و سیاست گذاری مرکز درمانی شامل «دریافت دستمزد ناکافی» (8/53%) و بدنبال آن «تعداد زیاد شیفت یا ساعات کاری غیرمعقول» (4/40%) بودند.
نتیجه گیری
اقدام موثر در جهت رفع مشکلات مطرح شده از سوی ماماها منجر به بهبود رضایتمندی این قشر جامعه پزشکی، و بتبع آن افزایش بازدهی شغلی آنان و بهبود سلامت جامعه خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1453553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!