بررسی رابطه سبک های دلبستگی و رفتار خودمراقبتی در بیماران مبتلا به نارسایی قلب

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توجه به عوامل روان شناختی و اجتماعی موثر بر رفتارهای خودمراقبتی از جمله سبک های دلبستگی، اقدامی مهم در زمینه کنترل بیماری های مزمن به حساب می آید. این پژوهش با هدف تعیین رابطه سبک های دلبستگی و رفتار خودمراقبتی بیماران مبتلا به نارسایی قلب انجام یافته است.
روش بررسی
این پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی در مورد 180 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی که در بخش های CCU و Post CCU بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1393 بستری بودند و به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند انجام یافته است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه تجدیدنظر شده تجارب در روابط نزدیک (ECR-R) و پرسشنامه خودمراقبتی بیماران نارسایی قلب (SCHFIV6.2) است. داده ها پس از جمع آوری وارد نرم افزار SPSS v.20 شد و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری تی مستقل، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمره رفتارهای خودمراقبتی در گروه بیماران با سبک دلبستگی ایمن (66/12 ± 89/62) به طور معناداری بیش از گروه بیماران با سبک دلبستگی ناایمن (11/16 ± 43/40) است (05/0> p). همچنین مدل رگرسیون نشان داد که نمره ابعاد اضطرابی و اجتنابی دلبستگی و سن، پیش بینی کننده نمره رفتارهای خودمراقبتی در بیماران است.
نتیجه گیری
با توجه به رابطه سبک های دلبستگی و رفتارهای خودمراقبتی در این مطالعه و پایین بودن سطح رفتارهای خودمراقبتی در بیماران با سبک دلبستگی ناایمن، ضروری است اهمیت مداخلات روان شناختی در درمان طولانی مدت نارسایی مزمن قلبی مورد تاکید قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
6 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1453679 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!