مقایسه تاثیر دو روش آموزش الکترونیکی تعاملی و غیرتعاملی بر آگاهی پرستاران بخش مراقبت ویژه در مورد فرایند مرگ مغزی، اهدای عضو و بررسی رضایت آن ها از دوره آموزش

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آموزش های الکترونیکی از جمله روش های آموزشی هستند که به شیوه های مختلفی ارایه می شوند. هدف این مطالعه، مقایسه تاثیر دو روش آموزش الکترونیکی تعاملی و غیرتعاملی بر آگاهی پرستاران در مورد فرایند مرگ مغزی، اهدای عضو و رضایت آن ها از روش آموزشی بوده است.
روش بررسی
این مطالعه نیمه تجربی در سال 1393 در مورد پرستاران بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام یافت. شرکت کنندگان به روش در دسترس انتخاب و به دو گروه 32 نفره تقسیم شدند. گروه اول محتوای آموزشی در مورد مرگ مغزی را به صورت الکترونیکی تعاملی و گروه دوم به شیوه آموزش الکترونیکی غیرتعاملی دریافت کردند. میزان آگاهی هر دو گروه قبل و بعد از آموزش و میزان رضایتمندی شرکت کنندگان از دوره آموزش با استفاده از پرسشنامه بررسی شد. برای مقایسه امتیازات درون گروهی از آزمون آماری تی زوجی و برای مقایسه بین گروه ها از آزمون تی مستقل استفاده شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد تفاضل نمرات آگاهی قبل و بعد از مداخله معنادار نبوده (33/0= p) و همچنین سطح آگاهی هر دو گروه بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله به صورت معناداری افزایش داشته است (001/0 p<)، ولی اختلاف میانگین نمرات دو گروه بعد از آموزش، تفاوت آماری معناداری را نشان نداد (19/0= p). رضایتمندی از دوره آموزشی به صورت معناداری در گروه تعاملی بیش تر بود (04/0= p).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد هر دو روش آموزش الکترونیکی تعاملی و غیرتعاملی می توانند موجب ارتقای آگاهی پرستاران شوند، اما از آن جا که رضایتمندی پرستاران از آموزش تعاملی به طور معناداری بیش تر بوده است، پیشنهاد می شود از این شیوه جهت برگزاری دوره های آموزش مداوم الکترونیکی استفاده گردد. ضمنا با توجه به محدودیت های این مطالعه، بررسی بیش تر اثربخشی روش های مختلف آموزش الکترونیکی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1453691 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!