تاثیر سطوح مختلف ورودی نرم افزار Rosetta در تخمین خصوصیات هیدرولیکی خاک با استفاده از نرم افزار HYDRUS-2D و اثر تغییر کاربری اراضی بر آنها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

منحنی های نگهداشت آب خاک و هدایت هیدرولیکی از جمله عوامل مهم در بررسی حرکت آب در خاک هستند. هدف از این تحقیق بررسی اثر تغییر کاربری اراضی مرتعی بر خصوصیات هیدرولیکی خاک می باشد. جهت استخراج خصوصیات هیدرولیکی خاک از آزمایش نفوذ با دستگاه نفوذسنج دیسک مکشی استفاده شد. در این پژوهش، اندازه گیری نفوذ در سه کاربری مرتع، کشاورزی و باغ، در 5 مکش (0، 3، 6، 10 و 18 سانتی متر آب) و با سه تکرار در هر کاربری انجام شد. کاربری های کشاورزی و باغ از تغییر کاربری مرتع به وجود آمده اند. منحنی های نگهداشت آب خاک و هدایت هیدرولیکی به روش حل معکوس با استفاده از نرم افزار HYDRUS-2D، در سه سطح ورودی نرم افزار رزتا برآورد شده و با مقادیر اندازه گیری شده، با استفاده از برخی محک های آماری با هم مقایسه گردیدند. نتایج نشان داد در تخمین منحنی هدایت هیدرولیکی در همه کاربری ها استفاده از مدل SSC+BD به عنوان ورودی نرم افزار رزتا در روش حل معکوس بالاترین دقت را دارا می باشد. در تخمین منحنی نگهداشت آب خاک در همه کاربری ها مقادیر GMER برای همه سطوح کم تر از یک به دست آمده که نشان دهنده کم برآوردی روش حل معکوس می باشد. به طور کلی نتایج حاصل از محک های آماری در برآورد مقادیر رطوبت نشان داد در کاربری مرتع سطح ورودی Textural classes با کم ترین مقدار RMSE و MAE به ترتیب 055/0 و 048/0، بالاترین دقت را داشته و نیز در کاربری باغ مدل SSC با کم ترین مقدار RMSE و MAE به ترتیب 046/0 و 03/0 و هم چنین در کاربری کشاورزی مدل SSC+BD با کم ترین مقدار RMSE و MAE به ترتیب 05/0 و 041/0، بالا ترین دقت را در برآورد منحنی رطوبتی داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
303 تا 313
لینک کوتاه:
magiran.com/p1455573 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!