بررسی ارتباط سبک های دلبستگی باخودکارآمدی و خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
دیابت یکی ازعوامل تنش زای عمده و واقعی در زندگی است و کنترل آن متاثر از شبکه پیچیده ای از عوامل رفتاری، نگرش و مراقبت های سلامتی است. لذا نگرش به این بیماری مزمن بر اساس مدل زیستی روان اجتماعی، تلفیق ابعاد اجتماعی و روانشناختی آنرا ایجاب می کند. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط سبک های دلبستگی با خودکارآمدی و خود مراقبتی دربیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش توصیفی- تحلیلی برروی200 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو عضو انجمن دیابت شهرکرد که به روش نمونه گیری تصادفی وارد مطالعه شدند، انجام شد. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، مقیاس دلبستگی بزرگسالان، مقیاس خودکارآمدی دیابت CIDS و خودمراقبتی بیماران دیابتی گلاسکو و توبرت بود. داده ها با استفاده ازنرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین سبک های مختلف دلبستگی (ایمن، اجتنابی ودوسوگرا) با میزان خودکارآمدی و خودمراقبتی دیابت در سطح معنی داری(01/ 0=p) همبستگی وجود دارد. همچنین پیش بینی متغیرهای خودکارآمدی و خودمراقبتی دیابت از سوی سبک های دلبستگی در سطح (05/ 0= p) و (001/ 0= p) معنادار بود.
بحث و نتیجه گیری
سبک های دلبستگی متاثر از الگوهای فعال درونی و ساختار خاطراتی است که در روابط درون سازی شده است. بیماری به مثابه فقدان، تهدید، انزوا و وابستگی، رفتار دلبستگی را فعال می کند لذا بررسی سبک های دلبستگی بیماران در روابط درمانی ضروری است زیرا به نظر می رسد یکی ازمهمترین عوامل موثر در ارتباطات درمانی، نوع سبک دلبستگی است که در دوران کودکی فرد شکل گرفته و در سنین بعدی ادامه می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1457144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!