تغییرات دمای بدن، تعداد تنفس، ضربان قلب و برخی فراسنجه های بیوشیمیسرم گوسفندان جیرفت در طول استرس گرمایی تابستانی

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
گوسفند شکلی از سرمایه گذاری و منبع سریع نقد شونده خصوصا در سیستم های تولیدی سنتی و کم درآمد می باشد. مناطق گرمسیر و دارای فصل گرم طولانی مدت همیشه تاثیر منفی بر پرورش گوسفند می گذارد.
هدف
هدف تحقیق حاضر بررسی تحمل استرس گرمایی در گوسفندان نر و ماده نواحی شهرستان جیرفت در طول تابستان طی 15 خرداد تا 15 شهریور به وسیله اندازه گیری دمای سطح پوست، رکتوم، تعداد تنفس، ضربان قلب و فراسنجه های خون کراتینین، اوره و گلوکز بود.
روش کار
در این آزمایش 15 راس میش و 7 راس نر بالغ انتخاب و از اواسط خرداد ماه تا پایان شهریور هر نیمه ماه اندازه گیری پارامترهای دما، تنفس، ضربان قلب و خونگیری برای آنالیز بیوشیمیایی انجام شد.
نتایج
نرخ تنفس و ضربان قلب گوسفندان نر کمی بیشتر از گوسفندان ماده بود اما اختلاف معنی داری بین آنها وجود نداشت (35/ 1±17/ 56 در مقابل 35/ 1±95/ 55 تنفس و 08/1 ±33/ 120 دربرابر 08/ 1±72/ 118 ضربان در دقیقه). دمای رکتوم نیز در بین دو جنس تفاوت چندانی نداشت (40.6-40.09 C ̊درجه سانتیگراد). همچنین دمای سطح بدن در بین دو جنس گوسفند اختلاف معنی داری را نشان نداد (36.02- 36.08 C ̊). تنها تفاوت مربوط به ماه های آزمایش بود (05/ 0p). بین غلظت سدیم خون دو جنس گوسفند اختلاف معنی دار وجود داشت بطوریکه بره های نر بالاترین حداقل میانگین معنی دار را داشتند (05/ 0p).
نتیجه گیری نهایی: این نتایج نشان می دهد گوسفندان این ناحیه به خوبی با شرایط استرس گرمایی سازگار شده و محدوده عادی از تغییرات متابولیت های خون را در پاسخ به استرس نشان می دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
333 تا 339
لینک کوتاه:
magiran.com/p1458176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!