مطالعه الگوی دفع اووسیست و تغییرات وزن ناشی از آلوده سازی تجربی گوساله های نوزاد با کریپتوسپوریدیوم پارووم

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
کریپتوسپوریدیوم پارووم تک یاخته ای از شاخه اپی کمپلکساست که دام های اهلی و وحشی و همچنین انسان را آلوده می کند.
هدف
مطالعه حاضر با هدف تعیین الگوی ایجاد اسهال و دفع اووسیست درکریپتوسپوریدیوزتجربی و ارتباط آن با کاهش وزن گوساله های نوزاد انجام گرفت.
روش کار
12 گوساله نوزاد در یک گاوداری شیری انتخاب و به صورت تصادفی به 2 گروه 6 تایی تقسیم شدند.6 گوساله(گروه آزمایش) 12 ساعت پس از تولد با 107× 1 اووسیست کریپتوسپوریدیوم پارووم آلوده شدند و 6 گوساله دیگر (گروه شاهد) با اووسیت مواجهه نشدند. روزانه 2 بار نشانه های بالینی بررسی و به منظور تعیین حضور و شمارش اووسیست های موجود، نمونه مدفوع از طریق رکتوم برداشت می گردید.جهت تعیین اثرات کریپتوسپوریدیوز بر افزایش وزن، تمامی گوساله ها از روز 0 تا 30 پس از عفونت با فواصل سه روز وزن می شدند.
نتایج
تمامی گوساله های آلوده علیرغم دریافت آغوز مادری، از روز 3 پس از عفونت نشانه های دپرسیون و کاهش اشتها را نشان دادند و به دنبال آن اسهال آبکی همراه با توده هایی از موکوس و تغییر رنگ آن به زرد یا بی رنگ ظاهر شد. اسهال 8-5 روز ادامه داشت که این منجربه دهیدراتاسیون شدید گردید.بیشترین شدت اسهال 6-4 روز پس از عفونت بود. دفع اووسیست از روز 4 پس از عفونت شروع و تا روز 11 ادامه داشت. بیشترین میزان آن در روز (03.9 ± 106 × 48.60 اووسیست در هر گرم مدفوع) بود. نشانه های بالینی در گوساله های شاهد مشاهده نگردید.میانگین افزایش وزن گروه شاهد به طور معنی داری بیشتر از گروه آزمایش بود (001/ 0>P). وزن گوساله های آلوده تا سن 9 روزگی کاهش و بعد ازآن افزایش را نشان داد.
نتیجه گیری نهایی: مطالعه حاضر علاوه بر تعیین الگوی دفع اووسیست نقش کریپتوسپوریدیوم پارووم را به عنوان عامل اولیه در ایجاد اسهال و کاهش وزن گوساله های نوزاد نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
241 تا 248
لینک کوتاه:
magiran.com/p1458188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!