اثر ساعات مختلف شبانه روز بر تغییرات حس وضعیت مفصل زانو در فوتبالیست های مرد دانشگاهی

پیام:
چکیده:
مقدمه
اختلال در عملکرد حس عمقی می تواند ریسک بروز آسیب دیدگی در ورزشکاران را افزایش دهد. با این وجود تاثیر ساعات مختلف شبانه روز بر عملکرد این حس مشخص نیست. لذا هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر ریتم شبانه روزی بر روی دقت عملکرد حس عمقی مفصل زانوی مردان فوتبالیست بود.
مواد و روش ها
تعداد 30 فوتبالیست مرد دانشگاهی با دامنه سنی 25-18 سال بر اساس معیارهای ورود و خروج از تحقیق به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. خطای بازسازی زاویه ای مفصل زانو در سه ساعت مختلف 10، 15 و 20 و در دو زاویه هدف 45 درجه و 65 درجه فلکشن توسط روش مارکرگذاری پوستی و عکس برداری دیجیتال اندازه گیری شد. برای تجزیه تحلیل عکس ها از نرم افزار Auto CAD و برای مقایسه داده ها در ساعات مختلف از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان داد با وجود ثبت رکوردهای متفاوت در ساعات مختلف و همچنین کمتر شدن میانگین خطاهای بازسازی در ساعات میانی روز (15)، از نظر آماری اختلاف معناداری در خطای بازسازی زاویه ای مفصل زانو در ساعت مختلف وجود نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق، به نظر می رسد که دقت عملکرد حس عمقی در مفصل زانو تحت تاثیر ریتم شبانه روزی قرار نداشته و بر این اساس، تفاوتی در احتمال بروز آسیب دیدگی ورزشکاران در ساعات مختلف شبانه روز ناشی از عملکرد متفاوت این حس وجود نداشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
179
لینک کوتاه:
magiran.com/p1458800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!