تاثیر برنامه عصبی عضلانی در پیشگیری از آسیب های مچ پای بازیکنان فوتبال: مطالعه کنترل شده تصادفی آینده نگر

پیام:
چکیده:
مقدمه

اسپرین مچ پا شایع ترین آسیب بازیکنان فوتبال است. مطالعات قبلی نیز نشان داده اند که برنامه جامع گرم کردن فیفا +11به طورکلی آسیب های ورزشی بازیکنان فوتبال را کاهش می دهد اما اطلاعات محدودی در مورد اثربخشی این برنامه بر پیشگیری از آسیب های مچ بازیکنان فوتبال وجود دارد. بنابراین هدف این پژوهش کنترل شده تصادفی، بررسی اثر برنامه +11بر آسیب های مچ بازیکنان فوتبال نوجوانان پسر بود.

مواد و روش ها

980 بازیکن 15تا19ساله از سی وپنج تیم رده سنی جوانان فوتبال ایران به صورت داوطلبانه حاضر به همکاری در این تحقیق شدند. این تیم ها به صورت تصادفی به دو گروه کنترل (17تیم،476بازیکن) و مداخله (18تیم،504 بازیکن) تقسیم شدند. تیم هایی که در گروه مداخله قرار گرفتند حداقل دو بار در هفته در طول یک فصل، برنامه جامع فیفا +11را به عنوان گرم کردن قبل از تمرین انجام می دادند اما بازیکنان گروه کنترل به انجام تمرینات عادی خود ادامه دادند. تعداد ساعات فعالیت بازیکنان گروه کنترل و مداخله در مسابقات و تمرین، به همراه آسیب های آن ها در طول مدت مطالعه به صورت آینده نگر توسط کادر پزشکی و مربیان ثبت می گردید.

نتایج

در طول 7 ماه مطالعه 67383 ساعت فعالیت بازیکنان و 1220 آسیب ثبت گردید. نتایج آزمون پواسون نشان داد که میزان بروز آسیب های مچ پای بازیکنان گروه مداخله (65/ 3آسیب در هر هزار ساعت) در مقایسه با بازیکنان گروه کنترل (84/ 6آسیب درهرهزار ساعت)کمتر بود (05/ 0>P، 7/5=Z) (95/0-61/0، %95 فاصله اطمینان، 76/ 0(rate ratio.
بحث: نتایج این مطالعه نشان داد تمرینات +11 می توانند از بروز آسیب های مچ پا پیشگیری نمایند بنابراین به بازیکنان، مربیان و بدن سازان فوتبال توصیه می گردد قبل از آغاز تمرین از این برنامه جامع گرم کردن استفاده نمایند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
216
لینک کوتاه:
magiran.com/p1458805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!