بررسی میزان بستری مجدد و میانگین مدت بستری نوزادان نارس کمتر از 2500 گرم در بیمارستان شهید بهشتی اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
در بسیاری موارد، این نگرانی وجود دارد که شاید ترخیص نوزادان بر اساس توانایی کنترل دمای بدن در دمای اتاق، عدم بروز آپنه یا برادی کاردی و نیز افزایش وزن به دنبال شیر خوردن مناسب نباشد و لازم است سن حاملگی و وزن بدو تولد نوزاد نیز مد نظر باشد. همچنین میزان پذیرش مجدد این نوزادان نارس به بخش های نوزادان بالا باشد. از این رو، مطالعه ی حاضر با هدف تعیین میزان بستری مجدد و میانگین مدت بستری نوزادان نارس کمتر از 2500 گرم بستری شده در بیمارستان شهید بهشتی اصفهان انجام شد.
روش ها
طی یک مطالعه ی توصیفی- تحلیلی، پرونده ی نوزادان نارس و با وزن کمتر از 2500 گرم بستری شده در بیمارستان شهید بهشتی اصفهان در فاصله ی سال های 90-1389 بررسی شد و عوارض زودرسی نوزاد (Prematurity) مانند ROP (Retinopathy of prematurity)، PDA (Patent ductus arteriosus)، RDS (Respiratory distress syndrome)، CLD (Chronic lung disease)، IVH (Intraventricular hemorrhage)، NEC (Necrotizing enterocolitis)، عفونت خون و نیاز به INSURE (Intubation، surfactant، extubation)، CPAP (Continuous positive airway pressure) یا تهویه ی مکانیکی و همچنین طول مدت بستری اولیه ی آن ها بررسی شد. به علاوه، ضمن تماس با والدین آن ها، وضعیت بستری مجدد این نوزادان مشخص گردید.
یافته ها
متوسط زمان بستری برای نوزادان (VLBW (Very low birth-weight (با وزن کمتر از 1500 گرم) 22 روز و در نوزادان با وزن تولد 2500-1500 گرم 8 روز و اختلاف دو گروه معنی دار بود (001/ 0 > P).
76 نوزاد (3/ 15 درصد) در طول اولین سال تولدشان مجدد بستری شدند که زمان بستری در 20 نوزاد (6/ 2 درصد) در سه ماهه ی دوم و در 3 نوزاد (6/ 0 درصد) در سه ماهه ی سوم بود. میزان بستری مجدد در نوزادان VLBW، کمتر از نوزادان با وزن تولد بیشر از 1500 گرم بود (040/0 = P).
28 نوزاد (4/ 19 درصد) با سن حاملگی کمتر از 31 هفته و 48 نوزاد (6/ 13 درصد) با سن حاملگی بیشتر از 31 هفته بستری مجدد داشتند (045/ 0 = P).
نتیجه گیری
به علت تقاضاهای مکرر برای پذیرش نوزادان نارس جدید و همچنین امکان بسیار کم پذیرش و بستری مجدد، طبق نتایج این مطالعه، پیشنهاد می گردد نوزادان با امکان کنترل دمای بدن در دمای اتاق، عدم بروز آپنه یا برادی کاردی و نیز افزایش وزن به دنبال شیر خوردن مناسب، ترخیص گردند و کمتر به سن حاملگی و یا وزن بدنشان توجه شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1460707 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!