تحلیلی جامعه شناختی از اولین زن قاتل سریالی در ایران

پیام:
چکیده:
قتل های سریالی، که طی سه دهه گذشته در کشورمان رشد داشته، بیش از هر جرم دیگری وجدان جمعی را جریحه دار کرده است. بر همین اساس تلاش های مختلفی برای تبیین این پدیده از سوی جرم شناسان، روان شناسان و جامعه شناسان صورت گرفته که مقاله حاضر یکی از این تحلیل هاست. هدف از انجام این تحقیق، ارائه تحلیلی جامعه شناختی از اولین زن قاتل سریالی در ایران بوده، که با تاکید بر سه مولفه شرایط خانوادگی، شرایط محیطی و پایگاه اجتماعی – اقتصادی قاتل انجام شده است.
تحقیق حاضر با توجه به موضوع، از روش کیفی و تاکید بر مطالعه موردی (مورد پژوهشی) سود جسته است. جامعه آماری تحقیق پرونده قاتل سریالی بوده، که جهت جمع آوری اطلاعات ضمن بررسی اسنادی (بررسی اسناد موجود در خصوص علل و انگیزه های قتل های سریالی)، از طریق مصاحبه های عمیق با کارشناسان، بازجوها، قاضی پرونده، دوستان، همسایه، اعضای خانواده قاتل و مقتولان استفاده شده است.
برخی از مهمترین یافته های این تحقیق با تاکید بر سه مولفه یادشده، به ترتیب عبارتند از: وضعیت خانوادگی قاتل نابسامان بوده است برای نمونه، اختلافات زیادی بین بعضی از اعضای خانواده وجود داشته، برخی اعضای خانواده و بستگان سابقه خشونت و اعتیاد داشته اند، سطح تحصیلات اعضای خانواده و خود قاتل پایین بوده است، منزلت شغلی قاتل و اعضای خانواده در حد پائینی قرار داشته است. محل مسکونی و در کل محیط اجتماعی قاتل به سبب وجود افراد ناباب، به میزان زیادی جرم خیز بوده است. قاتل فاقد برخی مهارت های فردی – اجتماعی مهم بوده است. برای مثال مهارت حل مشکلات ارتباطی – اجتماعی. قاتل از مشکلات اقتصادی و معیشتی حادی مانند درآمد بسیار پائین، بیکاری فصلی، و بدهکاری (که خود از عوامل تشدید کننده برای انجام قتل هایشان شده بود) شدیدا رنج می برد.
اگر چه اطلاعات اندکی درباره خصوصیات فردی و شخصیتی قاتل وجود دارد و این اطلاعات چندان توضیح گر قتل های سریالی وی نیست، در عوض عوامل اجتماعی و محیطی اثرگذار بر بروز قتل های سریالی (مانند خانواده از هم گسیخته، محیط زندگی نامناسب و وضعیت نابسامان اجتماعی) در زندگی وی حضوری جدی داشته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1462135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!