بررسی میزان آلودگی عسل های تولید شده در زنبورستانهای استان تهران به اسپورهای پنی باسیلوس لاروا لارو ا (عامل بیماری لوک آمریکایی) با روش کشت وPCR

چکیده:
مقدمه
بیماری لوک آمریکایی زنبور عسل از بیماری های بسیار مهم و نابود کننده لاروهای زنبور عسل می باشد. جداسازی پنی باسیلوس لاروا لاروا عامل بیماری لوک امریکایی از نمونه های لارو بیمار یا مشکوک به بیماری مهمترین روش تایید تشخیص محسوب میشود. با توجه به اینکه نمونه گیری از عسل بسیار آسان تر از سایرروش های نمونه گیری (لارو، موم،...) می باشد و همچنین مزاحمت کمتری برای کلنی ها وزنبورداران ایجاد می نماید. امروزه استفاده از نمونه های عسل برای تایید تشخیص بالینی و ردیابی آلودگی در زنبورستانها بسیار رایج گردیده است.
هدف از این مطالعه تعیین میزان شیوع آلودگی به پنی باسیلوس لاروا لاروا در زنبورستانهای استان تهران از طریقکشت و جدا سازی باکتری ازنمونه های عسل و PCR ان برای تشخیص نهاییباکتری پنی باسیلوس لاروا لاروا به جای تستهای بیوشیمیایی که بسیار زمان بر و پر هزینه بوده و گاهی با نتایج گمراه کننده همراه هستند، می باشد.
روش کار
تعداد 121 نمونه عسل از زنبورداری های سطح استان تهران (قدیم) به صورت تصادفی انتخاب و نمونه برداری گردید. نمونه ها کشت شده و باروش PCRمورد آزمایش قرار گرفتندو محصول PCR روی ژل آگارز 8/0 درصد الکتروفورز شد.
نتایج
از121 نمونه عسلجمع آوری شده اززنبورستانهای استان تهران، از31 نمونه عسلپنی باسیلوس لاروا لارواجدا سازی وبا روش PCRتایید نهایی گردید. بنا بر اینمیزان شیوع آلودگی در زنبورستانهای استان تهران6/25 % می باشد. با توجه به امکان الودگی فراورده های زنبور عسل به این اسپورها و حساسیت ان در تجارت جهانی و تاثیر کاملا منفی ان بر روی صادرات، مونیتورینگ و شناسایی این اسپورها در عسلها بسیار ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1464876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!