تاثیر اجرای برنامه اصلاح شده «آموزش جایگزین پرخاشگری» بر میزان هموگلوبین گلیکوزیله نوجوانان مبتلاء به دیابت تیپ یک

چکیده:
سابقه و هدف
محدودیت های فراوان نوجوانان دیابتی موجب بروز واکنش های رفتاری منفی مانند پرخاشگری می شود که افزایش هموگلوبین گلیکوزیله آنان را در پی دارد. لذا بررسی مداخلاتی برای کاهش پرخاشگری و بهبود هموگلوبین گلیکوزیله این نوجوانان حایز اهمیت است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیراجرای برنامه اصلاح شده آموزش جایگزین پرخاشگری (ART) بر میزان هموگلوبین گلیکوزیله نوجوانان مبتلا به دیابت وابسته به انسولین انجام گرفت.
مواد و روش ها
طی یک کارآزمایی بالینی 70 نوجوان دیابتی وابسته به انسولین مراجعه کننده به مرکز دیابت پارسیان مشهد به صورت دردسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مداخله (35 نفر) و کنترل (35 نفر) تقسم شدند. برنامه به مدت شش جلسه 5/ 1 تا دو ساعته در فواصل پنج روز از یکدیگر در گروه های 8 تا 10 نفره در محل دانشکده پرستاری و مامایی مشهد برگزار گردید. آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله قبل از مداخله و دو ماه پس از اتمام مداخله انجام شد. داده ها با استفاده از نسخه 5/ 11 نرم افزارآماری SPSS و آزمون های آماری تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در این مطالعه میزان هموگلوبین گلیکوزیله نوجوانان مبتلا به دیابت قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت (457 /0=p)، امادر مرحله بعداز مداخله میزان هموگلوبین گلیکوزیله به طورمعنی داری در گروه مداخله (8/ 7±1 /4) نسبت به گروه کنترل (9/ 6±1/ 5) کاهش داشت (017/ 0 >p).
استنتاج
برنامه اصلاح شده ART می تواند بر کاهش هموگلوبین گلیکوزیله نوجوانان دیابتی وابسته به انسولین اثربخش باشد. اجرای این برنامه به عنوان بخشی از درمان و مراقبت جامع دیابت توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1465278 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!