ارزشیابی محیط آموزش بالینی بر اساس الگوی DREEM از دید دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 90

پیام:
چکیده:
مقدمه
یادگیری فرآیندی پیچیده است که در آن عوامل گوناگونی نقش دارند. این پژوهش به منظور ارزیابی محیط آموزش بالینی بر اساس الگوی(DREEM (Dundee Ready Education Environment Measure از دید دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام شد.
روش کار
این پژوهش توصیفی مقطعی با استفاده از الگوی DREEM در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام گردید. جامعه پژوهش دانشجویان پرستاری بودند که روش نمونه گیری به شیوه ی سرشماری انجام شد. گردآوری داده ها به کمک پرسشنامه روا و پایایی DREEM با ضریب آلفای کرونباخ (α=0.79) صورت گرفت. پرسشنامه 50 سوالی شامل پنج حیطه ی یادگیری، اساتید، ادراک دانشجو از توانایی علمی خود، فضای حاکم بر محیط آموزشی و ادراک دانشجو از شرایط اجتماعی خود بود. 174 دانشجوی پرستاری در این پژوهش شرکت کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار 15SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در حوزه ی «یادگیری» 34% «دید منفی به یادگیری» و 9/ 51% «دید مثبت به یادگیری»، در حوزه ی «اساتید» 39% «احتیاج به آموزش مجدد» و1 /58% «حرکت در مسیر صحیح»، در حوزه ی«ادراک دانشجو از توانایی علمی خود» 1/ 48% «رضایت بخش»، در حوزه ی «جو آموزشی» 1/ 65% «موارد زیادی نیازمند تغییر» و در حوزه ی «ادراک دانشجو از شرایط اجتماعی خود» 6/56% «زیاد بد نیست» ارزیابی شد.
نتیجه گیری
حوزه ی ادراک دانشجو از توانایی علمی خود با «ابعاد منفی زیاد» و حوزه ی جو آموزشی به صورت «ترسناک و نیاز به تغییرات زیاد» ارزیابی شده است که لزوم توجه بیشتر به این حیطه ها از طرف مسئولین آموزشی دانشگاه را گوشزد می کند. همچنین، می توان از الگوی DREEM برای پایش و سنجش اصلاح و تغییر در برنامه های آموزشی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1465748 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!