دیدگاه پرستاران نسبت به اجرای منشور حقوق بیمار دربیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1392: یک مطالعه توصیفی- مقطعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
علیرغم اراده ی جهانی در تحقق بخشیدن به حقوق بیماران، شواهد موجود نشان می دهند که کادر درمانی دیدگاهی بعضا متفاوت با آنچه در منشورهای حقوقی بیماران بر آن تاکید شده است، دارند. بنابراین هدف از مطالعه بررسی دیدگاه پرستاران نسبت به اجرای منشور حقوق بیمار در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1392 می باشد.
روش کار
مطالعه حاضر از نوع توصیفی مقطعی در سال 1392 بر روی 248 نفر از پرستاران بیمارستان های شهرستان جهرم انجام شد. کلیه پرستاران به روش سرشماری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه تهیه شده بر اساس منشور10 ماده ای حقوق بیمار بیمار ابلاغ شده از طرف وزار ت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال1381، گردآوری شد(84 /0= r). تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss نسخه 18 و آزمون های توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و تی تست و x2 مورد سنجش قرار گرفت.
یافته ها
یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که دیدگاه 8/ 94 درصد (235) نفر موافق اجرای منشور حقوق بیمار بودند. ارتباط معنی دار آماری بین متغیرهای سن، جنس، سطح تحصیلات و دیدگاه پرسنل پرستاری نسبت به منشور حقوق بیمار دیده نشد(P>0.05).
نتیجه گیری
هر چند در این مطالعه 8/ 94 درصد پرسنل پرستاری دید گاه مثبت نسبت به اجرای منشور حقوق بیمار داشتند، اما این میزان دیدگاه موافق، در بالین تا چه حد تاثیر گذار است. پیشنهاد می شود عملکرد پرسنل در بکارگیری اجرای منشور حقوق بیمار مورد مطالعه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1465749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!