شاخص توانایی انجام کار کارگران شاغل در غرفه های میوه و تره بار سازمان میادین شهر تهران در سال 93

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه قرار گیری افراد در مشاغلی که با توانایی ها و محدودیت های آنها سازگار باشد، از اولویت های مهم بهداشت حرفه ای و مدیران شرکت ها می باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین شاخص توانایی کار و تعیین عوامل تاثیرگذار بر آن، در کارگران شاغل در غرفه های میوه و تره بار سازمان میادین شهر تهران در سال 1393 اجراء گردید.
روش کار
مطالعه حاضر توصیفی_تحلیلی از نوع مقطعی بود. افراد مورد مطالعه 268 نفر از کارگران غرفه های میوه و تره بار سازمان میادین مناطق 22 گانه شهر تهران بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند. جهت پیش بینی توانایی انجام کار، پرسشنامه مشخصات فردی، شغلی و پرسشنامه شاخص توانایی کار استفاده شد. بر اساس نمرات کسب شده افراد در چهار گروه جهت پیش بینی توانایی کار طبقه بندی شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری کای اسکویر، ضریب همبستگی و تی تست توسط نرم افزار SPSS نسخه 18 انجام شد.
یافته ها
میانگین شاخص توانایی کار 6/44±36/46 بدست آمد. نتایج ضرایب همبستگی ارتباط معنی دار اما معکوسی را بین سن (0/01>P) و سابقه کار (0/03>P) با شاخص توانایی کار نشان داد. همچنین اختلاف میانگین شاخص توانایی کار در گروه های شش گانه شغلی، از لحاظ آماری معنادار نبود (0/06=P). بین سطح تحصیلات و توانایی انجام کار نیز ارتباط معناداری وجود نداشت (0/12=P). از طرفی میانگین شاخص توانایی انجام کار در افراد مجرد به طور معنی داری از افراد متاهل بیشتر بود (0/03=P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج، شاخص توانایی کار در کارگران غرفه های میوه و تره بار متوسط بود. لذا پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی، پوشش بیمه، حقوق و مزایا بر اساس قانون کار و اصلاح ایستگاه های کاری در اولویت اقدامات برنامه ریزان قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1465873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!