عوامل پیش بینی کننده سلامت عمومی مبتنی بر رضایت شغلی کارکنان

پیام:
چکیده:
مقدمه
نیروی انسانی ارائه کننده خدمات بهداشتی و درمانی سهم بسزایی در سلامت جامعه دارد، از این رو حفظ و ارتقاء سلامت آنان می تواند نقش کمک کننده ای در سلامت جامعه داشته باشد. یکی از جنبه های تاثیر گذار بر سلامتی این افراد شغل و رضایت شغلی آنان می باشد.
هدف
پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل پیش بینی کننده سلامت عمومی مبتنی بر رضایت شغلی کارکنان مراکز بهداشتی- درمانی طراحی گردیده است.
روش کار
این پژوهش، مطالعه ای مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی است که در سال 92-1391 انجام گرفته است. در این مطالعه از روش سرشماری برای نمونه گیری استفاده گردید. 252 نفر از کارکنان مراکز بهداشتی در این مطالعه شرکت کردند و ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه رضایت شغلی (Job Description Index) و سلامت عمومی (General Health Questionnaire) به همراه پرسشنامه ویژگی های دموگرافیک بود که پس از بررسی روایی و پایایی بکار گرفته شد. داده ها با آزمون های آماری توصیفی و استنباطی(من ویتنی و کروسکال والیس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
یافته ها نشان داد تنها 6/ 47 درصد کارکنان از سلامت عمومی مطلوب برخوردار بودند. حدود 16/ 63 درصد از کارکنان از شغل خود راضی بودند و بیشترین میزان رضایت در حیطه همکار (83/ 76%) و کمترین میزان رضایت در حیطه حقوق و مزایا 5/ 41 درصد بود. نتایج حاکی از آن بود که از میان حیطه های مورد مطالعه، تنها حیطه های مرتبط و پیش بینی کننده سلامت عمومی، حیطه همکار (049/ 0>p) و شرایط محیط کار(043/ 0>p) می باشند، به طوریکه با افزایش میزان رضایت از همکار و همچنین شرایط محیط کار شانس سلامت عمومی افزایش می یابد. از میان ویژگی های دموگرافیک، میزان تحصیلات (043/ 0>(p و داشتن پست مدیریتی(035/ 0>p) به عنوان پیش بینی کننده سلامت عمومی شناخته شدند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت، ارتباط بین کار و سلامتی یک رابطه دو جانبه است که در جهت بهبود هر دو مقوله برنامه ریزی و مداخلات مناسب لازم می باشد. انجام این امر منجر به افزایش رضایت از شغل و سلامت جسمی و روانی کارکنان می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1467844 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!