بررسی عوامل، پیامد ها و شیوع خشونت علیه پرسنل بخش های اورژانس بیمارستان های آموزشی شهر تبریز

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف

برای ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت، نیازمند محیط ایمن در بیمارستان به خصوص برای کارکنان هستیم. بررسی ها نشان می دهد که خشونت به عنوان یکی از عوامل تهدید کننده سلامت کارکنان، کاهش دهنده کیفیت و ایجاد کننده هزینه برای بیمارستان، نیازمند توجه است. این مطالعه با هدف بررسی میزان شیوع، عوامل و پیامدهای خشونت علیه کارکنان در بخش اورژانس پنج بیمارستان آموزشی درمانی شهر تبریز انجام گرفته است.

مواد و روش ها

مطالعه از نوع توصیفی و مقطعی بوده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از مطالعات مختلف تهیه و روایی آن توسط متخصصین تایید گردید. محقق با مراجعه به اورژانس در شیفت های مختلف و تحویل و دریافت پرسشنامه، داده ها را جمع آوری کرده است. مطالعه به صورت کل شماری بوده است که از 250 نفر پرسنل 110 نفر در مطالعه مشارکت داشتند.

یافته ها

نتایج نشان داد که 5/ 84 % از پرسنل با خشونت مواجه شده بودند و از این میان 7/ 26% خشونت فیزیکی و 3/ 73% خشونت لفظی یا تهدید و بدکلامی بوده است. بیشترین میزان خشونت از سوی همراه بیمار بوده است (85%) که میزان گزارش دهی53 نفر (5/ 50%) بوده است. تحلیل آماری بین خصوصیات دموگرافیک و میزان خشونت رابطه نشان نداد؛ ولی بین نوع شغل افراد و مواجهه باخشونت رابطه معناداری مشاهده گردید؛ به طوری که پرسنل نگهبانی بیشترین مواجهه را داشتند (100%).

بحث و نتیجه گیری

با توجه به میزان بالای مواجهه با خشونت در اورژانس و عوارض و پیامدهای ناشی از آن، انجام تمهیداتی چون آموزش پرسنل از نظر اجرایی و طراحی انجام پژوهش هایی گسترده تر در زمینه بررسی تمام ابعاد خشونت، ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1469540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!