کتاب درمانی و جایگاه آن در علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

پیام:
چکیده:
مقدمه
کتاب درمانی به عنوان یکی از شیوه های کم هزینه و موثر در روند درمان بعضی از بیماری ها، بویژه بیماری های روانی و همچنین در کاهش مشکلات اجتماعی مطرح است. این شیوه درمانی نیازمند آموزش برای کسب مهارت در اجرای فرآیندهای آن است اما علیرغم کاربرد وسیع کتاب درمانی، این شیوه در هیچ یک از رشته های دانشگاهی مرتبط به طور رسمی آموزش داده نمی شود. هدف از این مقاله بررسی ارتباط فرآیندهای کتاب درمانی با رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی است.
روش ها
این مطالعه با استفاده از روش کتابخانه ای و مطالعه نتایج مقالات پیرامون کتاب درمانی که حاصل جستجو در پایگاه های SID برای مقالات فارسی، و pubmed برای مقالات انگلیسی بود، انجام شده است.
یافته ها
بررسی متون نشان می دهد که اعتقاد به تاثیر درمانی مطالعه و کتاب به گذشته بسیار دور برمی گردد و کتاب درمانی به بهبود بعضی از مشکلات روانی کمک می کند همچنین مطالعه فرآیندهای کتاب درمانی نشان می دهد که بعضی از این فرآیندها (ارزیابی و انتخاب منبع موردنیاز) از مهارتهای دانش آموختگان رشته کتابداری اطلاع رسانی پزشکی و نیز علم اطلاعات و دانش شناسی می باشد.
نتیجه گیری
با توجه به اثربخشی کتاب درمانی، و ارتباط آن با رشته ای مثل علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی لازم است آموزش کتاب درمانی در سرفصل های این رشته دانشگاهی گنجانده شود تا دانش آموختگان رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی بتوانند در فرآیند کتاب درمانی در کنار درمانگران شرکت نمایند
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!