ارزیابی کیفیت وب سایت های تغذیه و رژیم درمانی با توجه به معیارهای ظاهری و محتوایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
وب سایت های تغذیه و رژیم درمانی مجموعه ای از اطلاعات را برای کاربران تهیه می کنند و توانایی بالقوه ای برای ارتقای سلامت و بهداشت فردی دارند. بنابراین، بررسی وب سایت ها به لحاظ شاخص های ظاهری و کیفیت محتوایی حائز اهمیت است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت وب سایت های تغذیه و رژیم درمانی از لحاظ ویژگی های ظاهری و محتوایی انجام شده است.
روش ها
پژوهش حاضر از نوع پژوهش های پیمایشی با رویکرد توصیفی است که کیفیت 38 وب سایت تغذیه و رژیم درمانی فارسی را مورد ارزیابی قرار داده است. این وب سایت ها با کاوش در دو موتور جستجوی یاهو و گوگل و نیز وب سایت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و برخی راهنماهای موضوعی فارسی نظیر لینکستان، 1000 لینک و Irindex انتخاب شدند. داده ها با استفاده از سیاهه وارسی پژوهشگر ساخته و در دو بخش معیارهای ظاهری (7 مولفه با 31 گویه) و معیارهای محتوایی (5 مولفه با 11 گویه) گردآوری شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS20 و شاخص توصیفی میانگین تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
یافته ها نشان داد که در مجموع از بالاترین نمره مربوط به معیارهای ارزیابی (با میانگین 48/18)، وب سایت پزشک شما (با میانگین 44) از بیشترین میزان مطابقت با سیاهه وارسی برخوردار بود و وب سایت میوه و سبزی (با میانگین 14) کمترین میزان مطابقت را داشت.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که اکثر وب سایت ها با توجه به معیارهای محتوایی و ظاهری کیفیت مناسبی نداشتند. در نتیجه مدیران این وب سایت ها باید ضمن اعمال معیارهای ظاهری در وب سایت خود، به تولید اطلاعات با کیفیت با رعایت معیارهای محتوایی در وب سایت های خود تلاش کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!