رابطه ی تعهد زناشویی با ویژگی های شخصیتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

تعهد یکی ازمهم ترین مولفه های ازدواج موفق است که بدون آن رابطه ی زناشویی سطحی، ظاهری و بدون سمت و سو خواهد بود و در این صورت زوجین نخواهند توانست عمق عشق و صمیمیتی را که در سایه ی وفاداری و تعهد به همسر و ازدواج به وجود خواهدآمد، تجربه کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی تعهد زناشویی با ویژگی های شخصیتی انجام گرفت.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه ی این پژوهش را تمامی کارکنان متاهل ادارات سازمان بهزیستی استان خراسان شمالی در سال 1392 تشکیل می دادند. نمونه ی مورد مطالعه متشکل از 155 نفر (67 مرد و 88 زن) بودند که به روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب گردیدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسش نامه ی استاندارد تعهد زناشویی آدامز و جونز (DCI) (1997) و پرسش نامه ی ویژگی های شخصیتی نئومک گری و کاستا (NEO-FFI)(1991) انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی، استفاده و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS v.18 انجام شد.

یافته ها

نتایج حاکی از آن بود که ویژگی های شخصیتی برون گرایی، سازگاری و مسوولیت پذیری رابطه ی مثبت و معنادار (به ترتیب 217/ 0، 534/ 0 و 529/ 0) و ویژگی های شخصیتی روان رنجورخویی و گشودگی به تجربه، همبستگی منفی و معناداری (به ترتیب 49/ 0- و 59/ 0-) با تعهد زناشویی دارند. همچنین یافته ها نشان داد ابعاد روان رنجورخویی، سازگاری، گشودگی به تجربه، مسوولیت پذیری و برون گرایی را به ترتیب 24/ 0، 28/ 0، 34/ 0، 28/ 0 و 04/ 0 از تغییرات تعهد زناشویی تبیین می نمایند که با 99/0 اطمینان معنادار می باشند.

نتیجه گیری

یافته های این پژوهش نشان داد که ویژگی های شخصیتی افراد عامل مهمی در پیش بینی میزان تعهد زناشویی آنان می باشد. با توجه به یافته های این پژوهش توصیه می شود نقش عوامل شخصیتی به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر روابط زناشویی مورد بررسی و پژوهش بیشتر قرارگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
788 تا 796
لینک کوتاه:
magiran.com/p1475795 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!