اثرات مفید مهار کننده پروتئین کیناز C بر پاسخ دهی بافتهای عروقی جدا شده از رتهای دچار هیپرتانسیون

نویسنده:
چکیده:
بررسی های متعدد در شرایط برون تنی دلالت بر آن دارند که با پیشرفت هیپرتانسیون، اتساع وابسته به اندوتلیوم عروق کاهش می یابد. با توجه به نقش پروتئین کینازها در روندهای متابولیک انتقال فسفات و اهمیت این انتقال در ارتباطات بین سلولی و عملکردهای سلولی تحت شرایط فیزیولوژیک و پاتولوژیک و فقدان اطلاعات در مورد دخالت آنزیمهای مزبور در ایجاد پاسخهای بافتهای عروقی به گشادکننده های عروقی در مبتلایان به هیپرتانسیون، مطالعه حاضر مورد توجه قرار گرفت. در این بررسی، پاسخها به گشادکننده های عروقی (استیل کولین و سدیم نیتروپروساید) در آئورت و بستر عروقی مزانتر جدا شده از رتهای مبتلا به هیپرتانسیون (القا شده توسط نمک دزوکسی کورتیکوسترون استات) در مقایسه با پاسخهای ثبت شده از بافتهای جدا شده از رتهای کنترل و همچنین نقش کیناز C بر این پاسخها ارزیابی شدند. هیپرتانسیون در رتهای نژاد اسپراک دولی (250-200 گرم) توسط تزریق دزوکسی کورتیکوسترون استات (20 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم، دو بار در هفته به مدت 5 هفته، تزریق زیرجلدی) واضافه نمودن نمک طعام (یک درصد) به آب آشامیدنی حیوانات ایجاد شد. رتهای کنترل نرمال سالین (5/0 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم، دو بار در هفته به مدت 5 هفته، تزریق زیر جلدی) دریافت نمودند. پس از 5 هفته حیوانات با تیوپنتال (30 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم، تزریق داخل صفاقی) بی هوشی و فشار خون شریانی آنها به طریقه مستقیم اندازه گیری شد. فشار متوسط شریانی در رتهای کنترل و هیپرتانسیونی به ترتیب 5/7±98 و 5/3±163 میلی متر جیوه (P<0.0001) محاسبه گردید.
در آزمایشات برون تنی، حلقه هایی از آئورت سینه ای درحمام عضو (حاوی کربس) قرار گرفته و به ترانسدیوسر ثبت فشار ایزومتریک متصل گردید. پس از یک ساعت استراحت بافت، توسط فنیل افرین 10-6) و یا 5×10-8 مولار) انقباض ایجاد شد و سپس پاسخهای اتساعی به دوزهای تجمعی استیل کولین 10-3)- 10-6 مولار) و سدیم نیتروپروساید 10-4)- 10-8 مولار) در بافتهای جدا شده از حیوانات کنترل و هیپرتانسیونی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از کاهش معنی دار پاسخ به استیل کولین و حداکثر پاسخ در آئورت رتهای هیپرتانسیونی بود. همچنین بسترهای مزانتریک جدا شده از رتهای کنترل با هیپرتانسیونی با محلول کربس به مدت یک ساعت (جهت تثبیت بافت) پرفوزیون گردیدند، بافتها توسط نوراپی نفرین 10-6) مولار) منقبض گردیده، سپس منحنی غلظت - پاسخ به استیل کولین 10-3)- 10-6 مولار) و سدیم نیتروپروساید 10-4)- 10-8 مولار) رسم گردید. پاسخ به استیل کولین و نه سدیم نیتروپروساید به طور معنی داری کاهش یافت. برای مثال در بافت مزانتر جدا شده از رتهای هیپرتانسیونی در پاسخ به استیل کولین 10-6) مولار) تغییر فشار 6/3±2/17+ در حالی که در بافتهای جدا شده از رتهای کنترل 4/9±6/41- میلی متر جیوه بود(P<0.05). با اضافه نمودن چلری ترین (10 میکرومولار)، یک مهارکننده پروتئین کیناز C، به حمام بافتی، به طور معنی داری پاسخهای کاهش یافته عروقی، بهبود یافتند. این نتایج پیشنهاد میکنند که پروتئین کیناز C در اختلال عملکرد سلولهای آندوتلیال در جریان هیپرتانسیون نقش دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
307
لینک کوتاه:
magiran.com/p147634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!