بررسی بهره وری انرژی-آب و بهره وری اقتصادی انرژی در سامانه های آبیاری بارانی و سطحی در شرایط بهره برداری از آب زیرزمینی (مطالعه موردی: دشت قزوین)

پیام:
چکیده:

آبو اژیدر دوداستوبالا رفتنویا،فآبو اژیایت ورزیااش می یابد. هدف از این پژوهش مقایسه بهره وری انرژی-آب و بهره وری اقتصادیانرژی در سامانه ها یا سیستم های آبیاری بارانی و سطحی در شرایط بهره برداری از آب زیرزمینی است. برای رسیدن به این هدف از اطلاعات و داده های تفصیلی سیستم های آبیاری و عملکرد محصولات تحت کشت این سیستم ها در سال 1390 در دشت قزوین استفاده شده است. اطلاعات مورد نیاز با مراجعه حضوری به مزارع و تکمیل پرسشنامهو مطالعه دفترچه های طراحی سیستم های آبیاری تحت بهره برداری در مزارع مورد مطالعه و سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین جمع آوریشده است. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، دامنه بهره وری انرژی در آبیاری بارانی بر حسب کیلوگرم به ازای هر کیلووات ساعت در مزارع انتخابی برای گندم بین 62/ 2 تا 00/ 9، برای جو بین 09/ 2 تا 79/ 7، برای ذرت دانه ای بین 09/ 1 تا 64 /8 و برای یونجه بین 34/ 0 تا 74/ 3 و در آبیاری سطحی به ترتیب بین 48/ 2 تا 02/ 12 برای گندم، 96/ 1 تا 69/ 13 برای جو، 52/ 1 تا 20/ 15 برای ذرت دانه ای و 35/ 0 تا30/ 6 برای یونجه به دست آمده است. بهره وری اقتصادی انرژی در آبیاری سطحی و بارانی برای گندم بیشتر از سه محصول دیگر است. نتایج همچنین نشان می دهد که در حالت بهره برداری تلفیقی از آب زیرزمینی و کانال آبیاری، بهره وری انرژی در سیستم های آبیاری به مراتب بیشتر از بهره وری انرژی در حالت بهره برداری از آب زیرزمینی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1478160 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!