استقامتی بر بیان ژن UCP-1 در بافت چربی سفید ناحیه ی خلف صفاق موش های صحرایی نر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات در زمینه ی اثر تمرینات ورزشی بر بیان بیان ژن پروتئین غیر جفت کننده ی یک(UCP-1) در ذخایر مختلف چربی بدن اندک است، بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، مطالعه ی اثر هشت هفته تمرین استقامتی بر بیان این ژن در بافت چربی سفید خلف صفاق نمونه های رت بود.
روش کار
تعداد 20 رت خریداری شدند و به صورت تصادفی به دو گروه؛ 1)کنترل (تعداد:10) و 2) تمرین استقامتی (تعداد:10) تقسیم شدند. رت های گروه های تمرینی پس از دو هفته آشنایی با محیط و نوارگردان، به مدت هشت هفته، تحت تمرین استقامتی تداومی بر روی نوارگردان قرار گرفتند. پس از اتمام برنامه تمرین، رت ها از طریق تزریق درون صفاقی زایلازین-کتامین بی هوش شدند و بافت چربی خلف صفاق آن ها به سرعت برداشته و فریز شدند. برای اندازه گیری بیان نسبی ژن UCP-1 از روش Real Time (RT) –PCR با نمایان سازی سایبرگرین استفاده شد.
داده های این تحقیق نشان دادند که بیان نسبی ژن UCP-1 در گروه تمرین کرده استقامتی در قیاس با گروه کنترل به صورت معنادار بیشتر بود (P<0.05، 3.11±1.28 v.s 1.00) و وزن (290±6.60 v.s 310±5.05) و شاخص توده ی بدن (0.54±0.02 v.s 0.60±0.01) در گروه تمرین کرده در قیاس با گروه کنترل به شکل معنادار کمتر بود (P<0.05).
نتیجه گیری
تمرینات استقامتی در مدت طولانی، منجر به کاهش اندک وزن و شاخص توده بدن، و افزایش بیان ژن پروتئین گرمازای UCP-1 () در بافت چربی سفید احشائی منطقه ی خلف صفاق می شود. از این حیث، تمرینات ورزشی اثر مضاعف و متفاوتی را در افزایش مصرف انرژی و احتمالا کاهش وزن از طریق تغییر الگوی بیان ژن اعمال می کنند
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1478443 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!