بیوسنتز نانوذرات نقره با استفاده از باکتری اشریشیا کولای

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه سنتز نانو ذرات نقره به دلیل کاربردهای فراوانی که در زمینه های مختلف دارند، بسیار متداول است. سنتز این نانو ذرات از طریق روش های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی انجام می شود که روش بیولوژیکی به دلیل سازگاری با محیط زیست و ارزان قیمت بودن نسبت به دو روش دیگر ارجحیت دارد. تحقیقات نشان داده است که آنزیم نیترات ردوکتاز آزاد شده بوسیله ی میکروارگانیسم ها، عامل اصلی سنتز نانوذرات نقره است. در مقاله ی حاضر از این آنزیم به منظور سنتز نانو ذرات نقره استفاده شد.
روش کار
نانوذرات نقره به روش بیوسنتز با استفاده از سوپرناتانت بدست آمده از باکتری اشریشیا کولای سنتز شدند و در نهایت به منظور بررسی دقیق تر نانو ذرات نقره ی سنتز شده از دستگاه های اسپکتروفوتومتر، میکروسکوپ الکترونی عبوری و پراکندگی دینامیکی نور استفاده شد.
یافته ها
با استفاده ازدستگاه UV-VIS طول موج در ماکزیمم جذب برای دو محلول 001/ 0 مولار نیترات نقره که یکی حاوی 5 و دیگری 20 سی سی از سوپرناتانت باکتری حاوی آنزیم نیترات ردوکتاز می باشند به ترتیب 415 و 405 نانومتر تعیین شد. همچنین برای محلول 01/ 0 مولار نیترات نقره ی حاوی 20 سی سی سوپرناتانت نقطه ی اوج در 435 نانومتر مشاهده شد. دستگاه پراکندگی دینامیکی نور سایز نانو ذرات نقره ی تولیدی برای محلول های 001/ 0 مولار حاوی مقادیر 5 و 20 سی سی سوپرناتانت را به ترتیب 47/ 74 و 73/ 45 نانومتر تعیین کرد.
نتیجه گیری
نتایج بررسی نشان داد که با افزایش میزان سوپرناتانت حاوی آنزیم نیترات ردوکتاز سایز نانو ذرات نقره ی تولیدی کاهش خواهد یافت. همچنین مشخص شد که افزایش غلظت نیترات نقره موجب افزایش سایز نانو ذرات نقره ی تولیدی می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1478453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!