بررسی اثر عصاره چای سبز بر روی استرپتوکوکوس موتانس و انتروکوکوس فوکالیس در پلاک های دندانی و مقایسه آن با دهانشویه کلرهگزیدین و هیپوکلریت سدیم

پیام:
چکیده:
مقدمه
پلی فنول های موجود در چای سبز، باعث مهار رشد باکتری های دهان و دندان می شود. این مطالعه به بررسی اثر ضدمیکروبی عصاره چای سبز بر رویاسترپتوکوکوس موتانس و انتروکوکوس فوکالیسپرداخته است.
مواد و روش ها
60 نمونه پلاک دندانی پس از اخذ شدن از بیماران به آزمایشگاه میکروب شناسی منتقل شد. نمونه ها در محیط بلادآگار، میتیس سالیواریوس آگار و بایل اسکولین آگار کشت داده شدند و در مدت 48 ساعت در مجاورت (10-5 درصد) Co2، دمای 37 درجه سانتیگراد انکوبه گردیدند. پس از مشاهده کلونی ها در پلیت، از آنها لام تهیه و سپس رنگ آمیزی گرم انجام شد. برای تعیین هویت و شناسایی میکروارگانیسم هااز تست های میکروبی و شیمیایی معمول استفاده گردید. در ادامه جهت تعیین حساسیت و مقاومت باکتری به چای سبز، هیپوکلریت سدیم و کلرهگزیدین از روش Disc Diffiusion Agar استفاده شد. در تحلیل داده ها از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون توکی در سطح معنی دار 05 /0a= استفاده شد.
یافته ها
آزمون آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد در استرپتوکوکوس موتانس، قطر هاله عدم رشد چای سبز با کلرهگزیدین تفاوت معنی داری نداشت (305 /0P=)، اما به صورت معنی داری کمتر از هیپوکلریت سدیم بود (001 /0P=)؛ همچنین اثر مهاری هیپوکلریت سدیم به صورت معنی داری بیشتر از کلرهگزیدین بود (038 /0P=). در انتروکوکوس فوکالیس به صورت معنی داری اثر هیپو کلریت سدیم بیشتر از چای سبزو کلرهگزیدین بود (001 /0P<)ونیز اثر کلرهگزیدین به طور معنی داری بیشتر از چای سبز بود (001 /0P<).
نتیجه گیری
هیپوکلریت سدیم بیشترین اثر مهاری را در رشد استرپتوکوکوس موتانس و انتروکوکوس فوکالیسداشت. از آن جا که اثر مهاری چای سبز بر روی استرپتوکوکوس موتانس با کلرهگزیدین تفاوت معنی داری نشان نداد، استفاده از آن به عنوان دهانشویه می تواند روش مناسبی در کنار سایر روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
335 تا 342
لینک کوتاه:
magiran.com/p1478616 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!