بررسی اضطراب مرگ در پرستاران بخشهای مراقبت ویژه بیمارستانهای منتخب آجا

چکیده:
مقدمه
اضطراب مرگ یکی از تنش های بشر است که در بعضی از مشاغل از جمله پرستاری به صورت روزمره وجود داشته و عدم توجه به آن میتواند موجب عواقب ناخواسته و نامناسب از جمله نارضایتی شغلی، مشکلات روانی برای پرستاران و عدم دریافت مراقبت های صحیح و کافی برای بیماران گردد. این پژوهش با هدف تعیین میزان اضطراب مرگ پرستاران شاغل در بخشهای مراقبت ویژه بیمارستان های منتخب آجا و ارتباط آن با برخی از مشخصات جمعیت شناختی آنان اجرا گردید.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی - همبستگی میباشد که بر روی 100 پرستار شاغل در بخشهای ویژه بیمارستان های منتخب آجا که به شیوه سر شماری انتخاب شدند، در سال 1392 انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه دو قسمتی بود که بخش اول آن مشخصات فردی و بخش دوم، پرسشنامه اضطراب مرگ تمپلر میباشد. جهت تحلیل داده های به دست آمده از نسخه 19 spss استفاده شد.
یافته ها
میانگین نمره ی کل اضطراب مرگ پرستاران (01/ 2±55/ 7) بود که 25 درصد آنان اضطراب مرگ خفیف، 36 درصد اضطراب مرگ متوسط و 39 درصد اضطراب مرگ شدید داشتند و میانگین نمره کل اضطراب مرگ با متغیرهای جمعیت شناختی ارتباط آماری معناداری نداشت (P>0/05).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به تاثیر اضطراب مرگ بر جنبه های جسمی و روانی پرستاران و فرآیندهای مراقبتی ارائه شده توسط آنان، توجه به این مسئله در پرستاران بخشهای ویژه به جهت تماس نزدیک با بیماران در حال مرگ لازم میباشد و تعیین منابع اضطراب مرگ و ایجاد سیستم های حمایتی در بیمارستانها به منظور ارائه هر چه بهتر مراقبتها ضروری به نظر میرسد
زبان:
فارسی
در صفحه:
150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1479996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!