بررسی میزان آگاهی و نگرش دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه های علوم پزشکی کشور راجع به حاکمیت بالینی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
برای اینکه حاکمیت بالینی به صورت موفقیت آمیزی اجرا شود، لازم است که به شکل مثبت درک شده و همچنین نگرش مثبتی به آن وجود داشته باشد. با توجه به سیاست فعلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص حاکمیت بالینی لازم است دانش و نگرش دانشجویان مقاطع گوناگون علوم پزشکی، در این باره سنجیده شود تا نیازهای آموزشی مورد نیاز آنها شناسایی گردد و در برنامه ریزی های آموزشی، طراحی و تعدیل سرفصل های دروس مورد نیاز اقدامات لازم اتخاذ گردد. این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی و نگرش دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه های علوم پزشکی کشور راجع به حاکمیت بالینی در سال 1391 انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد که بر روی تعداد 159 نفر از دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی به شکل نمونه گیری تصادفی انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از روش روایی محتوا، و روایی سازه تایید شد. به منظور تعیین پایایی از روش همسانی درونی و محاسبه آلفای کرونباخ برای هر دو حیطه دانش (0.78) و نگرش (0.68) استفاده شد. داده های جمع آوری شده وارد نرم افزار SPSS نسخه 11.5 شده و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد تجزیه و تحلیل واقع شد.
یافته ها
64.8% شرکت کنندگان در مطالعه زن و مابقی مرد بودند. 71% شرکت کنندگان در مطالعه از رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و مابقی از سایر رشته های علوم پزشکی بودند. میانگین و انحراف معیار نمرات دانش و نگرش به ترتیب 5.8±64.2 و 3.02±13.06 تعیین گردید. در مقایسه نمره دانش و نگرش دانشجویان و فارغ التحصیلان با مقطع تحصیلی آنها، نشان داده شد که هیچ ارتباط آماری معناداری بین نمره دانش و مقطع تحصیلی آنها وجود ندارد (p>0.05). ولی بین مقطع تحصیلی و نگرش ارتباط آماری معنادار بود (p= 0.001). با بالاتر رفتن مقطع تحصیلی نمره نگرش دانشجویان نسبت به حاکمیت بالینی کاهش پیدا می کرد.
نتیجه گیری
دانش دانشجویان و فارغ التحصیلان در خصوص حاکمیت بالینی متوسط به بالا و میزان نگرش آنها بسیار ضعیف برآورد گردید که این نشان دهنده دیدگاه منفی دانشجویان با وجود آگاهی کافی از اصول و اجزای حاکمیت بالینی در خصوص موفقیت اجرای این رویکرد در سیستم سلامت کشور می باشد. بنابراین لازم است در خصوص بومی سازی حاکمیت بالینی اقدامات مناسب در سطح وزارت خانه و دانشگاه ها صورت پذیرد تا فرهنگ حاکمیت بالینی در جامعه قابل پذیرش تر گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1480676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!