بوی بد دهان و عوامل موثر بر آن در بیماران مراجعه کننده به کلینیک دانشکده دندانپزشکی زاهدان

پیام:
چکیده:
زمینه
بوی بد دهان به عنوان یک بوی ناخوشایند در دهان شناخته می شود.87 درصد موارد هالیتوزیس منشا داخل دهانی دارند و به صورت یک مشکل پزشکی – اجتماعی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار داده است.هدف از این مطالعه تعیین عوامل موثر در ایجاد بوی بد دهان در افراد مراجعه کننده به کلینیک دانشکده دندانپزشکی زاهدان بود.
مواد و روش ها
320 نفر از افراد مراجعه کننده که هالیتوزیس یا هالیتوفوبیا داشتند جهت انجام این تحقیق انتخاب شدند. افراد منتخب از خوردن، نوشیدن، سیگارکشیدن و جویدن آدامس در حدود 24 ساعت قبل از انجام نمونه گیری منع شدند، و نیز تذکر داده شد که در روز معاینه از مسواک، نخ دندان و دهان شویه های تجاری استفاده نکنند.در خصوص وضعیت لثه از ایندکس پریودونتال استفاده شد، از نظر استعمال دخانیات به دو گروه مصرف کننده و غیرمصرف کننده تقسیم شدند، بررسی پوسیدگی و ترمیم های نامناسب از طریق معاینه کلینیکی و رادیوگرافی بایت وینگ انجام گرفت و بیماران مورد معاینه با وجود هر گونه پروتز یا عدم آن در جدول مربوطه ثبت شد. کرودینگ دندان ها نیز مد نظر قرار گرفت. جهت بررسی بوی بد دهان از روش ارگانولپتیک استفاده شد.
یافته ها
یافته های این تحقیق عواملی چون پوسیدگی دندان ها (72 درصد)، بیماری های پریودنتال (5/ 47 درصد)، پوشش سطحی زبان (5 /17 درصد) وجود دندان مصنوعی (75/ 13 درصد)و گیر غذایی موثرترین عوامل شناخته شدند.
نتیجه گیری
تشخیص و درمان بوی بد دهان به طور اولیه به عهده دندانپزشکان است.مهم است که دندانپزشک رویکردی صحیح از این بیماری داشته باشد و درمان درستی ارائه دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1254 تا 1261
لینک کوتاه:
magiran.com/p1481633 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!