تاثیر تحریک الکتریکی نقاط طب سوزنی بر وضعیت خواب آلودگی پرستاران

پیام:
چکیده:
زمینه
پرستاران جهت ارائه خدمات خود مجبور به بیدار ماندن در طول شب می باشند که این مساله می تواند باعث بروز اختلال خواب آلودگی شود. نشان داده شده است که تحریک الکتریکی نقاط طب سوزنی به عنوان یک روش جدید از طب سوزنی با عوارض جانبی و تهاجم کمتر، اثرات مناسبی را در بهبود اختلالات خواب دارد. لذا این مطالعه با هدف تاثیر این روش بر روی اختلال خواب آلودگی پرستاران شاغل در شیفت های عصر و شب انجام شده است.
روش ها
در این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی انجام شد، 60 پرستار (38 زن و 22 مرد) که در شیفت های عصر و شب شاغل هستند مورد مطالعه قرارا گرفتند. وضعیت خواب آلودگی با پرسشنامه ی ایپورث ارزیابی گردید. پرستارانی که نمره ی پرسشنامه ی ایپورث بیشتر از 9 داشتند وارد مطالعه شدند. سپس به سه گروه نقاط حقیقی (که تحریک الکتریکی در نقاط SP6، H7و Li4 انجام شد)، نقاط کاذب و گروه کنترل که بدون هرگونه مداخله ایی بود، تقسیم شدند. برای این افراد، تحریک الکتریکی نقاط طب سوزنی در 10 جلسه (هر جلسه 5 دقیقه) انجام شد. در نهایت داده ها با SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از 60 پرستار مورد بررسی، 36 پرستار (60%) نمره ی ایپورث بیشتر از 9 داشتند. هیچ رابطه ی معنی دار آماری بین سن، جنس، تاهل و سابقه ی کار با نمره ی پرسشنامه ایپورث وجود نداشت (05/0P>). پس از مداخله، به صورت معنی داری نمره ی مقیاس ایپورث در گروه نقاط حقیقی بهبود یافت که این تغییرات در گروه های نقاط کاذب و کنترل معنی دار نبودند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه، فراوانی اختلال خواب آلودگی در پرستاران نوبت کار بالاست و غربالگری و درمان این اختلال باید انجام گیرد. نتایج این مطالعه نشان داد که تحریک الکتریکی نقاط طب سوزنی یک روش تاثیرگذار، غیرتهاجمی و ساده جهت درمان اختلال خواب آلودگی در این دسته از افراد است.
زبان:
فارسی
صفحات:
238 تا 245
لینک کوتاه:
magiran.com/p1482756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!