ارتباط اضطراب و افسردگی با غربالگری سرطان سینه در زنان مراجعه کننده به کلینیک های ماموگرافی شهرستان کرمانشاه طی سال های 1393-1392

پیام:
چکیده:
زمینه
ماموگرافی حساس ترین و اختصاصی ترین آزمونی است که به منظور تشخیص زودرس سرطان سینه درخواست می شود. اختلالات روحی روانی هنگام انجام غربالگری می تواند بر میزان انجام ماموگرافی تاثیر سوء داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط اضطراب و افسردگی با غربالگری سرطان سینه در مراجعه کنندگان به کلینیک مامو گرافی طراحی و اجرا گردید.
روش ها
در این مطالعه توصیفی تحلیلی (مقطعی)، 275 زن مراجعه کننده به کلینیک های ماموگرافی منتخب شهرستان کرمانشاه به صورت تصادفی وارد مطالعه شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات فردی و مقیاس اضطراب و افسردگی «بک» استفاده شد. در پایان داده ها وارد نرم افزارSPSS نسخه 20 شد و توسط آزمون های آماری استنباطی در سطح معناداری 5 درصد مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس امتیازات حاصله از ابزار سنجش «بک» 20 درصد افراد اضطراب متوسط و 8/21 درصد افسردگی کمی داشتند. بر طبق یافته های این مطالعه اضطراب و افسردگی در زنان رابطه آماری معناداری با سابقه انجام ماموگرافی نداشته (05/0P >) و سایر عوامل همچون سن، وضعیت تاهل، محل سکونت، سطح تحصیلات و شغل زنان تاثیرگذارترین پارامترها بر اضطراب و افسردگی آن ها بوده است (05 /0P <).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از پژوهش می توان اذعان داشت که آموزش و اطلاع رسانی در مورد بیماری های سینه وکاربردهای ماموگرافی، از جمله راهکارهای موثر در کاهش اضطراب و افسردگی مراجعه کنندگان به کلینیک های ماموگرافی بخصوص در زنان مسن، متاهل، شهرنشین، کم سواد و خانه دار می باشد. با توجه به اهمیت غربالگری ماموگرافی، ارائه اطلاعات مفید و مناسب توسط تیم پزشکی در جهت ارتقای سلامت مراجعه کنندگان توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 237
لینک کوتاه:
magiran.com/p1482757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!