بررسی اثرات دوزهای فیزیولوژیکی ناندرولون دکانوئات بر روی بیضه و غلظت تستوسترون در موش های صحرایی بالغ و نابالغ: مطالعه در یک دوره زمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

مطالعات زیادی بر روی سوء مصرف استروییدهای آندوژنی آنابولیک بر روی افراد بالغ انجام شده است اما داده های اندکی برای افراد نابالغ وجود دارد.

هدف

این مطالعه با هدف ارزیابی اثر ناندرولون دکانویات بر روی بیضه و غلظت تستوسترون در موش های صحرایی نابالغ در مقایسه با موش های بالغ در کوتاه مدت و بلند مدت انجام پذیرفت.

مواد و روش ها

چهل سر موش صحرایی بالغ به 4 گروه تقسیم شدند: گروه A (زمان کوتاه)، گروه B (گروه زمان بلند)؛ به ترتیب برای مدت 35 و 70 روز، 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز ناندرولون دکانویات به صورت داخل صفاقی دریافت کردند. گروه C (گروه کنترل) بود و گروه D (گروه شم)؛ دی متیل سولفوکسید را در دو دوره 35 و 70 روزه دریافت کردند. 40 سر موش صحرایی نابالغ هم مانند گروه های بالغ تقسیم شدند. پس از جراحی، وزن بدن، اندازه بیضه، هیستومورفومتری بیضه و سطح سرم تستوسترون ارزیابی شد.

نتایج

این مطالعه نشان داد که ناندرولون دکانویات سلول های لیدیگ را در موش های صحرایی بالغ در گروه(B (39.9 ± .919، گروه (A(43.4 ± .120 و بلند مدت (40.6 ± .299) کاهش می دهد که می تواند غلظت تستوسترون را در همه گروه ها به جز گروه کوتاه مدت موش های بالغ به طور معنی داری کاهش دهد. تعداد سلول های سرتولی، اندازه بیضه و قطر لوله های اسپرم ساز را در گروه نابالغ بلند مدت کاهش یافت. در نهایت تعداد اسپرم در گروه های بالغ و نابالغ کاهش یافت اما کاهش شدید اسپرم در هر دو گروه بالغ و نابالغ در بلند مدت (36.05 ± 2.15) در مقایسه با گروه کنترل بود(53.9 ± 1.716) (p<0.05).

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که دوزهای فیزیولوژیکی ناندرولون دکانویات ممکن است بر روی سلول های لیدیگ، اسپرم و غلظت تستوسترون در موش های بالغ و نابالغ اثر منفی داشته باشد. اگرچه تعداد سلول های سرتولی، اندازه بیضه و قطر لوله ها تنها در موش های نابالغ بلند مدت کاهش یافت.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
779 تا 786
لینک کوتاه:
magiran.com/p1484325 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!