تاثیر هشت هفته تمرین هوازی به همراه مکمل دهی چای سبز بر سطوح سرمی گالانین و پروفایل چربی خون زنان چاق غیر ورزشکار

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
امروزه از چاقی به عنوان یک معضل اساسی در بین افراد جامعه یاد می شود، لذا هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر هشت هفته تمرین هوازی به همراه مکمل دهی چای سبز بر سطوح سرمی گالانین و پروفایل چربی خون زنان چاق غیر ورزشکار می باشد.
مواد و روش ها
تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی است و در برگیرنده 32 زن (سن: 8/6± 62/32 سال، قد: 6/0±1/160 سانتی متر، وزن: 1/1± 8/82، شاخص توده بدن 2 ±2/32) می باشد که در قالب 4 گروه هشت نفره شامل گروه اول چای سبز و تمرین، گروه دوم چای سبز و بدون تمرین، گروه سوم تمرین بدون مصرف چای سبز و گروه چهارم کنترل تقسیم شدند. نمونه های خونی پس از سپری کردن 12 ساعت ناشتا، در ساعت 8 صبح تهیه شدند. بررسی آماری داده ها نیز با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 21 و استفاده از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی LSD در سطح معنی داری (05/0P&le) صورت پذیرفت.
یافته ها
گالانین سرم در گروه اول در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری کاهش یافت و تفاوت بین گروهی تنها بین گروه دوم و سوم از لحاظ آماری در سطح معنی داری بود (05/0p<). کلسترول تام و LDL-C در گروه اول و دوم در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنی داری داشت (05/0p<) ولی تغییرات هر دو فاکتور، بین گروه ها تفاوت معنی داری نداشت (05/0p>). تغییرات تری گلیسیرید و HDL-C در هیچ یک از گروه ها معنی دار نبود (05/0p>).
نتیجه گیری
مصرف چای سبز به صورت منفرد می تواند به کاهش مقادیر کلسترول تام و LDL-C کمک کند، اما چنانچه با تمرینات هوازی ترکیب شود ضمن تقویت اثرات مثبت آن به کاهش سطوح سرمی گالانین می انجامد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1489434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!